Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου 2014

Οδηγίες για τη διδασκαλία μαθημάτων Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου για το σχ. έτος 2014-2015: ΧΗΜΕΙΑ Γ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ - ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ


Χημεία Γ΄ Τάξης Ημερησίου και Εσπερινού Γυμνασίου

Διδακτέα ύλη – Διαχείριση Διδακτέας ύλης

Για τη Χημεία Γ΄ τάξης Γυμνασίου θα διδαχθεί το βιβλίο «Χημεία» Γ΄ Γυμνασίου των Θεοδωρόπουλου Π., Παπαθεοφάνους Π. και Σιδέρη Φ. (1 ώρα την εβδομάδα, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους).

Σύνολο ελάχιστων προβλεπομένων διδακτικών ωρών είκοσι (20).
Προτείνεται να διδαχθούν:

ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΤΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ - ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΕ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ, (6 ΩΡΕΣ)

1. ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ
1.1 μέχρι και 1.4  NAI (1 ώρα)
2. ΤΑ ΑΛΚΑΛΙΑ
2.1, 2.2  «Τα αλκάλια» ΟΧΙ.
3. ΜΕΡΙΚΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΧΡΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΕΤΑΛΛΩΝ
3.1 και 3.4  ΝΑΙ (1 ώρα)
1η Εργαστηριακή άσκηση:
Η υποενότητα 3.2 «Οι αντιδράσεις των μετάλλων με αραιά διαλύματα οξέων»,   ΝΑΙ (1 ώρα) προτείνεται να γίνει στο εργαστήριο με έμφαση στην ποιοτική εξέταση δύο/τριών παραδειγμάτων χημικών αντιδράσεων, χωρίς να δίνεται έμφαση στη γραφή των χημικών τύπων (π.χ. υδροχλωρικό οξύ και χαλκός, ψευδάργυρος, σίδηρος ή αργίλιο με πειραματική παρατήρηση την έκλυση υδρογόνου όπως περιγράφεται στον Εργαστηριακό Οδηγό, Πείραμα 1.5 ).
3.3  «Η απλή αντικατάσταση» ΟΧΙ.
4. Ο ΑΝΘΡΑΚΑΣ
4.1 μέχρι και 4.6  ΝΑΙ (1 ώρα).
5. ΤΟ ΠΥΡΙΤΙΟ
5.1 μέχρι και 5.5  ΝΑΙ (2 ώρες):
Η υποενότητα «Το πυρίτιο» προτείνεται να αντιμετωπιστεί με τη μορφή σχεδίου εργασίας (project) με έμφαση σε εφαρμογές και χρήσεις των υλικών.
6. ΤΑ ΑΛΟΓΟΝΑ
6.1 μέχρι και 6.4  «Τα αλογόνα» ΟΧΙ.

ΕΝΟΤΗΤΑ 3: Η ΧΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ, (5 ΩΡΕΣ)

1. ΟΙ ΥΔΡΟΓΟΝΑΝΘΡΑΚΕΣ
1.1 και 1.3  ΝΑΙ (1 ώρα).
1.2  «Ταξινόμηση υδρογονανθράκων» ΟΧΙ.
1.4 μέχρι και 1.6  ΝΑΙ (1 ώρα).
2. ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ - ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ - ΠΕΤΡΟΧΗΜΙΚΑ
2.1 μέχρι και 2.5  ΝΑΙ (1 ώρα).
2.6 μέχρι και 2.10   ΝΑΙ (1 ώρα)
Στην υποενότητα 2.7 «Πολυμερισμός» προτείνεται να δοθεί έμφαση μόνο στον ορισμό του πολυμερούς και όχι στη γραφή των αντιδράσεων.
3. Η ΑΙΘΑΝΟΛΗ
3.1 μέχρι και 3.6  ΝΑΙ (1 ώρα).
4. ΥΔΑΤΑΝΘΡΑΚΕΣ
4.1 μέχρι και 4.5  «Υδατάνθρακες - Πρωτεΐνες- Λίπη» ΟΧΙ.

ΕΝΟΤΗΤΑ 1: ΟΞΕΑ-ΒΑΣΕΙΣ-ΑΛΑΤΑ (9 ΩΡΕΣ)

1. ΤΑ ΟΞΕΑ
1.1, 1.2  ΝΑΙ (1 ώρα).
Στην υποενότητα 1.2 «Οξέα κατά Arrhenius» προτείνεται να διδαχθούν μόνο δύο παραδείγματα από τον πίνακα 1.
1.3 μέχρι και 1.6  ΝΑΙ (1 ώρα).
2. ΟΙ ΒΑΣΕΙΣ
2.1, 2.2, 2.3  ΝΑΙ (1ώρα).
Στην υποενότητα 2.2 «Βάσεις κατά Arrhenius» προτείνεται να διδαχθούν μόνο δύο παραδείγματα από τον πίνακα 2.
2η Εργαστηριακή άσκηση:
Μετά την υποενότητα 2 να πραγματοποιηθεί σύμφωνα με τον Εργαστηριακό Οδηγό το πείραμα 1.1 «Μέτρηση του pH των διαλυμάτων ορισμένων οξέων με πεχαμετρικό χαρτί»  και το πείραμα 2.1 «Βασικές ιδιότητες διαλυμάτων καθημερινής χρήσης»  (1 ώρα).
3. ΕΞΟΥΔΕΤΕΡΩΣΗ
3.1   ΝΑΙ (1 ώρα).
3η Εργαστηριακή άσκηση:
Μετά την υποενότητα 3 να πραγματοποιηθεί σύμφωνα με τον Εργαστηριακό Οδηγό το πείραμα 3.1 «Διαδοχικές εξουδετερώσεις οξέος από βάση και το αντίστροφο» (1 ώρα).
4. ΤΑ ΑΛΑΤΑ
4.1 και 4.3  ΝΑΙ (1 ώρα).
Στην υποενότητα 4.3 να μην απομνημονευθεί ο πίνακας 3 «Ορισμένα άλατα».
4.2  «Σχηματισμός κρυστάλλων θειικού βαρίου» ΟΧΙ.
4.4  «Ευδιάλυτα και δυσδιάλυτα άλατα» ΟΧΙ.
5. ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΩΝ ΟΞΕΩΝ , ΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΛΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ
5.1 μέχρι και 5.4 ΝΑΙ (2 ώρες)

Η υποενότητα «Εφαρμογές των οξέων, βάσεων και αλάτων στην καθημερινή ζωή» προτείνεται να αντιμετωπιστεί ως σχέδιο εργασίας (Project). Το θέμα μπορεί να δοθεί στην αρχή της υποενότητας ώστε οι μαθητές/ριες να εργασθούν παράλληλα με τη διδασκαλία των υποενοτήτων, έτσι ώστε να ολοκληρωθεί εγκαίρως και να παρουσιασθεί στην τάξη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: