Πέμπτη 24 Μαρτίου 2016

Υπουργείο Παιδείας: Προτεινόμενο πρόγραμμα Α΄ Τάξης Λυκείων της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης


Η Επιτροπή του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) επεξεργάστηκε,
διαμόρφωσε και θέτει προς συζήτηση στην εκπαιδευτική κοινότητα ένα αρχικό σχέδιο, που προτείνεται να εφαρμοστεί από το προσεχές σχολικό έτος 2016-17, στο πλαίσιο ενός μεταβατικού σταδίου ενόψει γενικότερων αλλαγών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, που θα προκύψουν μετά την ολοκλήρωση του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου
Σύμφωνα με το σχέδιο:
Στόχος του Επαγγελματικού Λυκείου είναι οι απόφοιτοί του να έχουν αποκτήσει αφενός την τυπική εγκύκλια γνώση της Β΄θμιας Εκπαίδευσης και αφετέρου ευρύτερες τεχνολογικές γνώσεις σε πεδία που άπτονται των ενδιαφερόντων των μαθητών.
Η Α΄ Λυκείου της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης αποτελεί την τάξη υποδοχής και είναι σημαντικό στο ωρολόγιο πρόγραμμα να συνυπολογιστεί ότι θα πρέπει να παρέχει στους μαθητές/-τριες τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τις κλίσεις και τις δεξιότητές τους. Θα πρέπει, επίσης, να εξασφαλίζει τη δυνατότητα οριζόντιας κινητικότητας μαθητών από ΓΕΛ προς ΕΠΑΛ και αντίστροφα. Δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησης διαφορετικών τρόπων διδασκαλίας προσαρμοσμένων στις ανάγκες των μαθητών.
Για την Α΄ τάξη του Ημερήσιου Επαγγελματικού Λυκείου προτείνεται το παρακάτω ωρολόγιο πρόγραμμα:

Μάθημα
Ώρες

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

1
Νέα Ελληνική Γλώσσα
3
2
Νέα Ελληνική Λογοτεχνία
1
3
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ
1
4
ΙΣΤΟΡΙΑ
1

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

5
Άλγεβρα
3
6
Γεωμετρία
1

ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

7
Φυσική
2
8
Χημεία
1
9
Βιολογία
1
10
ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ
2
11
ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
2
12
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ
2
13
Πληροφορική /Σ.Ε.Π.- Ασφάλεια και υγεία στην εργασία
(2/2)  4 ώρες
14
15
Έρευνα στην Τεχνολογία3
2
16
Ζώνη Δημιουργικών Δραστηριοτήτων2
3
17-19
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ1
6


Σύνολο:35

Μαθήματα επιλογής

Μάθημα
Ώρες

Μάθημα
Ώρες
1.
Αρχές Μηχανολογίας
2
4.
Αρχές Οικονομίας

2
2.
Αρχές Γραμμικού και Αρχιτεκτονικού Σχεδίου  
2
5.
Στοιχεία Γεωπονίας και Αγροτικής Ανάπτυξης
2
3.
Στοιχεία Ηλεκτρισμού/Ηλεκτρονικής
2
6.
Αγωγή Υγείας
2
7.
Βασικές Αρχές Σύνθεσης
2
8.
Ναυτική Τέχνη
2












Με το προτεινόμενο πρόγραμμα δίνεται στους μαθητές/-τριες της Α΄ τάξης η δυνατότητα διερεύνησης των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών επιλογών τους με τέσσερις διαφορετικούς τρόπους (ΣΕΠ, Έρευνα στην Τεχνολογία, Ζώνη Δημιουργικών Δραστηριοτήτων, Μαθήματα Επιλογής). Επίσης, παρέχονται μαθήματα διευρυμένου περιεχομένου, ώστε να διδάσκονται από το σύνολο των εκπαιδευτικών της σχολικής κοινότητας.
1Μαθήματα Επιλογής
Ο μαθητής/-τρια έχει τη δυνατότητα να επιλέξει από ένα σύνολο οκτώ μαθημάτων τα τρία μαθήματα,  τα οποία σχετίζονται με τους τομείς που θα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει στη Β΄ Λυκείου και άπτονται των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών ενδιαφερόντων του. Μέσα από τον εργαστηριακό χαρακτήρα αυτών των μαθημάτων ο μαθητής/-τρια θα ενημερωθεί σχετικά με τις ικανότητες και τις δεξιότητες που απαιτούνται σε κάθε επαγγελματικό τομέα έτσι, ώστε παράλληλα με τον αναβαθμισμένο ρόλο του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, να βοηθηθεί στη διαδικασία λήψης της απόφασης που πρέπει να λάβει στη Β΄ Τάξη.
2Ζώνη Δημιουργικών Δραστηριοτήτων
   (Δημιουργώ και ... μαθαίνω)
Πρόκειται για μια ζώνη «εκπαιδευτικής καινοτομίας» η  οποία για πρώτη φορά προτείνεται να εισαχθεί  εντός  ωρολογίου προγράμματος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και η οποία θα δίνει τη δυνατότητα ευελιξίας στους  μαθητές και στη σχολική μονάδα να διαμορφώσουν από κοινού ένα σύνολο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων σύμφωνα με τις ανάγκες, τόσο των μαθητών όσο και της τοπικής  κοινωνίας.
Η ζώνη αυτή θα καλύπτει γενικότερα θεματικά πεδία που θα αφορούν τον πολιτισμό, το περιβάλλον, την υγεία, την προσωπική ανάπτυξη του μαθητή/-τριας και επιπλέον μέσα από αυτές τις «δημιουργικές δραστηριότητες» θα δίνεται η δυνατότητα να καλυφθούν και κενά σε διάφορα γνωστικά πεδία μαθημάτων και επαγγελματικά ενδιαφέροντα των μαθητών.
Τα προγράμματα της Ζ.Δ.Δ. θα καθορίζονται με τη συνεργασία του συλλόγου διδασκόντων/-ουσών, εκπροσώπων των μαθητών/-τριών της Α΄ τάξης και του Συμβούλου Παιδαγωγικής Ευθύνης. Κρίνεται, επίσης, σκόπιμο να  υλοποιούνται σε μικρότερες ομάδες μαθητών και όχι από ολόκληρα τμήματα, ώστε να διασφαλίζεται η ανάπτυξη πολλών και διαφορετικών πυρήνων έκφρασης και δημιουργίας  αλλά και η δυνατότητα επιλογής του μαθητή/-τριας.
Σκοπός αυτής της ζώνης είναι η ανάπτυξη της δημιουργικότητας και η αξιοποίηση των κλίσεων και των δεξιοτήτων των μαθητών, ώστε το σχολείο να μετατραπεί σε χώρο  δημιουργίας. Στο πλαίσιο της  Ζ.Ζ.Δ. προωθείται η συνεργασία μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας.
3Έρευνα στην Τεχνολογία
(Ερευνώ και μαθαίνω)
Σκοπός του μαθήματος είναι να φέρει τους μαθητές/-τριες σε επαφή τόσο με την ερευνητική μεθοδολογία όσο και με τις εξελίξεις της τεχνολογίας, την ιστορική της εξέλιξη αλλά και τη σημασία της στην κοινωνική και  οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας καθώς και των τοπικών παραγωγικών δραστηριοτήτων. Δύναται να γίνει η αξιοποίηση του εργαστηριακού εξοπλισμού των Εργαστηριακών Κέντρων και των γνωστικών πεδίων όλων των Ειδικοτήτων των Επαγγελματικών Λυκείων. Κρίνεται επίσης σκόπιμο η υλοποίησή του να γίνεται σε μικρότερες ομάδες μαθητών με κοινά ενδιαφέροντα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: