ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ
ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΔΕ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗΤΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ
Ολοκληρώθηκαν
οι διαδικασίες επιλογής Διευθυντών μέσω της διαδικασίας της συνέντευξης των υποψηφίων απ’ τα διευρυμένα συμβούλια
επιλογής και οι νέοι διευθυντές ανέλαβαν υπηρεσία. Υποτίθεται ότι τα συμβούλια
επιλογής για την τελική τους μοριοδότηση θα έπαιρναν υπόψη και τη «γνωμοδότηση»
των μονίμων συνυπηρετούντων εκπαιδευτικών των σχολικών μονάδων.
Ανέκαθεν η διαδικασία
επιλογής στελεχών περιοριζόταν στη θέληση και στις σκοπιμότητες της διοικητικής
ιεραρχίας που ελεγχόταν πάντα απ’ την κυβερνητική πλειοψηφία, και εν μέρει
επηρεαζόταν από τους πολιτικούς και συνδικαλιστικούς συσχετισμούς, μέσω της
συμμετοχής των αιρετών των υπηρεσιακών συμβουλίων, που συμμετείχαν ενεργά με τη
μοριοδότηση στα πλαίσια της «συνέντευξης». Οι συναλλαγές, κάτω απ’ το τραπέζι,
και οι επιλογές με πολιτικο-κομματικά κριτήρια ήταν πάντα στην ημερήσια
διάταξη, αφού πάντα τα διοικητικά μέλη που αποτελούν και την πλειοψηφία των συμβουλίων διορίζονται από την
εκάστοτε πολιτική εξουσία.
Η επιλογή
των Διευθυντών ποτέ δεν ήταν μια πολιτικά ουδέτερη διαδικασία. Η ιεραρχική πυραμίδα της διοίκησης καλείται να
υλοποιήσει πολιτικές στην εκπαίδευση στη βάση των γενικότερων
αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων και μνημονιακών πολιτικών που εφαρμόζει η χώρα όλα
αυτά τα χρόνια, από όλες τις κυβερνήσεις και απ’ τη σημερινή, στα πλαίσια των κατευθύνσεων του ΟΟΣΑ και της
ΕΕ.
Αυτές οι
αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις στην
εκπαίδευση στα πλαίσια του Νέου σχολείου προβλέπουν το οικονομικά αυτόνομο σχολείο που για να
μπορεί να επιβιώσει θα πρέπει να αξιολογείται καλά στα πλαίσια της διασφάλισης ποιότητας, τόσο απ’
τις εσωτερικές διαδικασίες αξιολόγησης (αυτοαξιολόγηση)
όσο και από τους εξωτερικούς αξιολογητές στα πλαίσια της ΑΔΙΠΔΕ. Αυτή η δομή καθορίζει
και τον ρόλο του Διευθυντή ως μάνατζερ επιχείρησης και αξιολογητή των
υφισταμένων του εκπαιδευτικών.
Παράλληλα
παραμένει το αντιδραστικό πλαίσιο του καθηκοντολογίου, του δημοσιοϋπαλληλικού
κώδικα και του πειθαρχικού δικαίου, που
προβλέπεται να αλλάξουν επί τα χείρω για να ενσωματώσουν το νέο πλαίσιο
λειτουργίας που έρχεται. Στόχος είναι να διαχωριστεί πλήρως ο διευθυντής απ’
τους εκπαιδευτικούς και το σύλλογο διδασκόντων που θα αποστεωθεί από όλες
σχεδόν τις αρμοδιότητες που διαθέτει σήμερα.
Με αυτά τα
δεδομένα η εφαρμογή διαδικασιών του
τύπου «εκφέρω γνώμη» μέσω ψηφοφοριών, αποτελεί εμπέδωση της κουλτούρας
αξιολόγησης που ζητά ο ΟΟΣΑ στα πλαίσια της επιλογής των «καλύτερων» υπαλλήλων
που θα εφαρμόσουν αυτές τις πολιτικές .
Οι γνωμοδοτήσεις, όπου έγιναν, αποτέλεσαν το καλλίτερο άλλοθι και το «ξέπλυμα» για να
νομιμοποιηθούν οι επιλογές του διοικητικού μηχανισμού και της πλειοψηφίας των
συμβουλίων επιλογής. Τα συμβούλια χρησιμοποίησαν τις γνωμοδοτήσεις «κατά το
δοκούν», ανάλογα με το αν τους βόλευαν ή όχι για την επιλογή συγκεκριμένων διευθυντών.
Έτσι, σε διακριτές περιπτώσεις, υποψήφιοι που είχαν «χαμηλή εκτίμηση» των συνυπηρετούντων
βαθμολογήθηκαν με άριστα (πάνω από 7,5), ενώ άλλοι που είχαν «υψηλή εκτίμηση»
βαθμολογήθηκαν κάτω από τη βάση.
Επιβεβαιώνονται
οι αποφάσεις των ΕΛΜΕ της χώρας για τη
μη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στη
διαδικασία αποτίμησης-αξιολόγησης των υποψηφίων διευθυντών μέσω των
συλλόγων διδασκόντων. Οι διαδικασίες της επιλογής των Διευθυντών αφήνουν έκθετη
τη πλειοψηφία του προηγούμενου ΔΣ της ΟΛΜΕ που αρνήθηκε να πάρει απόφαση αποχής
των εκπαιδευτικών απ’ τις διαδικασίες αυτές
Επιβεβαιώνεται
η στάση των εκπροσώπων αιρετών του κλάδου, που εκλέχθηκαν με τα ψηφοδέλτια των
Παρεμβάσεων Συσπειρώσεων Κινήσεων, για τη μη συμμετοχή στη διαδικασία
μοριοδότησης των υποψηφίων Διευθυντών μέσα στα συμβούλια επιλογής.
Απαιτούμε
στα πλαίσια της διαφάνειας να ανακοινωθούν άμεσα όλες οι βαθμολογίες αναλυτικά
και ονομαστικά σε κάθε συμβούλιο επιλογής.
Καλούμε
όλους τους συναδέλφους να στηρίξουν, με τη θέση και τη στάση τους, το σύλλογο
διδασκόντων ως κυρίαρχο όργανο στη λειτουργία του σχολείου και να αντισταθούν
συλλογικά στις παλιές και νέες αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου