Για μας η Παιδεία αποτελεί καθολικό ανθρώπινο δικαίωμα και κοινωνικό αγαθό. Αποτελεί υποχρέωση της Πολιτείας να παρέχει δημόσια, δωρεάν εκπαίδευση υψηλού επιπέδου, ισότιμα σε όλους και όλες, με τρόπο που να καλύπτει τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες και να αντισταθμίζει τις εκπαιδευτικές ανισότητες.
Οι όποιες αλλαγές αφορούν την εκπαίδευση γενικά ή ειδικότερα το Λύκειο, πρέπει να υπηρετούν τους παραπάνω στόχους και όχι να απορρέουν από μνημονιακές περικοπές και νεοφιλελεύθερες κατευθύνσεις και δεσμεύσεις. Ταυτόχρονα πρέπει να σχεδιάζονται προσεκτικά ώστε να είναι εφαρμόσιμες, να είναι σταδιακές χωρίς αιφνιδιασμούς και σε καμία περίπτωση να μην καταστρατηγούν τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.
Το πρόσφατο σχέδιο για τις αλλαγές στο ΓΕΛ που δόθηκε στη δημοσιότητα από το Υπουργείο Παιδείας έχει μεγάλη απόκλιση από τους βασικούς άξονες των θέσεων της ΟΛΜΕ και του εκπαιδευτικού κινήματος, αλλά και από τις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας.
Εάν εξαιρέσουμε την εξαγγελία περί σταδιακής επέκτασης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στα 14 χρόνια (12+2χρόνια προσχολική αγωγή), που είναι πάγιο αίτημα του κλάδου, οι υπόλοιπες προτάσεις όχι μόνο δεν ενισχύουν τη μορφωτική αυτοτέλεια του Λυκείου και τη γενική γνώση στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου, αλλά δίνουν στο Λύκειο και ιδιαίτερα σε αυτές τις τάξεις ένα χαρακτήρα φροντιστηριακό και προπαρασκευαστικό για τα ΑΕΙ-ΑΤΕΙ.
Κύρια προβλήματα με τις αλλαγές που προτείνονται, είναι η παραπέρα εξειδίκευση του γνωστικού επιπέδου κάποιων βασικών επιστημών (με αύξηση ωρών διδασκαλίας και ταυτόχρονο κόψιμο άλλων μαθημάτων γενικής παιδείας), καθώς και οι διπλές εξετάσεις πανελλαδικού τύπου στη Γ΄ Λυκείου. Συνέπεια όλων αυτών θα είναι από τη μία να αυξηθεί ο βαθμός δυσκολίας του Γενικού Λυκείου, και από την άλλη να μην ολοκληρώνεται η βασική γνώση γενικής παιδείας για όλους τους μαθητές. Παράλληλα θα οξυνθούν τα εργασιακά προβλήματα των εκπαιδευτικών, καθώς θα δημιουργηθούν πλεονάσματα ή και ελλείψεις σε μια σειρά από ειδικότητες.
Εάν εξαιρέσουμε την εξαγγελία περί σταδιακής επέκτασης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στα 14 χρόνια (12+2χρόνια προσχολική αγωγή), που είναι πάγιο αίτημα του κλάδου, οι υπόλοιπες προτάσεις όχι μόνο δεν ενισχύουν τη μορφωτική αυτοτέλεια του Λυκείου και τη γενική γνώση στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου, αλλά δίνουν στο Λύκειο και ιδιαίτερα σε αυτές τις τάξεις ένα χαρακτήρα φροντιστηριακό και προπαρασκευαστικό για τα ΑΕΙ-ΑΤΕΙ.
Κύρια προβλήματα με τις αλλαγές που προτείνονται, είναι η παραπέρα εξειδίκευση του γνωστικού επιπέδου κάποιων βασικών επιστημών (με αύξηση ωρών διδασκαλίας και ταυτόχρονο κόψιμο άλλων μαθημάτων γενικής παιδείας), καθώς και οι διπλές εξετάσεις πανελλαδικού τύπου στη Γ΄ Λυκείου. Συνέπεια όλων αυτών θα είναι από τη μία να αυξηθεί ο βαθμός δυσκολίας του Γενικού Λυκείου, και από την άλλη να μην ολοκληρώνεται η βασική γνώση γενικής παιδείας για όλους τους μαθητές. Παράλληλα θα οξυνθούν τα εργασιακά προβλήματα των εκπαιδευτικών, καθώς θα δημιουργηθούν πλεονάσματα ή και ελλείψεις σε μια σειρά από ειδικότητες.
Το επόμενο διάστημα το συνδικαλιστικό κίνημα των εκπαιδευτικών ( ΟΛΜΕ – ΕΛΜΕ) πρέπει να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις ώστε να μην περάσει μια τέτοια προοπτική για το Γενικό Λύκειο που θα αποδομήσει τον ήδη απαξιωμένο μορφωτικό του ρόλο.
Οι βασικοί άξονες της πρότασης των ΣΥΝΕΚ για το Λύκειο είναι:
Ενιαία 12χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση και 2χρονη υποχρεωτική προσχολική, που θα παρέχεται δωρεάν χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς. Ο στόχος μας για ένα πραγματικά Ενιαίο Λύκειο, που θα ενοποιεί τη γενική με την επαγγελματική εκπαίδευση, αξιοποιώντας τα θετικά χαρακτηριστικά του Πολυκλαδικού Λυκείου (ΕΠΛ), προϋποθέτει κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες οι οποίες δεν υπάρχουν σήμερα. Συνεχίζοντας να παλεύουμε για την επίτευξη αυτών των προϋποθέσεων, προτείνουμε και διεκδικούμε:
1) Ουσιαστική στήριξη της ΤΕΕ ως ισότιμου πυλώνα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με ενσωμάτωση στα ΕΠΑΛ και των δομών εκτός Υπ. Παιδείας. Μεταλυκειακό έτος ειδίκευσης για όλες τις ειδικότητες και σύνδεση με το χώρο της εργασίας, οργανικά ενταγμένο στο ΕΠΑΛ, με ισότιμη πρόσβαση των μαθητών στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση και κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων.
Ενιαία 12χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση και 2χρονη υποχρεωτική προσχολική, που θα παρέχεται δωρεάν χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς. Ο στόχος μας για ένα πραγματικά Ενιαίο Λύκειο, που θα ενοποιεί τη γενική με την επαγγελματική εκπαίδευση, αξιοποιώντας τα θετικά χαρακτηριστικά του Πολυκλαδικού Λυκείου (ΕΠΛ), προϋποθέτει κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες οι οποίες δεν υπάρχουν σήμερα. Συνεχίζοντας να παλεύουμε για την επίτευξη αυτών των προϋποθέσεων, προτείνουμε και διεκδικούμε:
1) Ουσιαστική στήριξη της ΤΕΕ ως ισότιμου πυλώνα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με ενσωμάτωση στα ΕΠΑΛ και των δομών εκτός Υπ. Παιδείας. Μεταλυκειακό έτος ειδίκευσης για όλες τις ειδικότητες και σύνδεση με το χώρο της εργασίας, οργανικά ενταγμένο στο ΕΠΑΛ, με ισότιμη πρόσβαση των μαθητών στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση και κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων.
2) Αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων. Ενίσχυση της γενικής παιδείας στα ΕΠΑΛ και εισαγωγή μαθημάτων τεχνολογίας-υγείας- περιβάλλοντος στα ΓΕΛ.
3) Ενιαίο χαρακτήρα της γνώσης σε όλες τις τάξεις του Γενικού Λυκείου και ουσιαστική αποδέσμευσή του από το σύστημα πρόσβασης σε ΑΕΙ - ΑΤΕΙ.
4) Συνεχή διεύρυνση της πρόσβασης στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση με τελικό στόχο την ελεύθερη πρόσβαση. Μέχρι τη δημιουργία των αναγκαίων προϋποθέσεων, η πρόσβαση να γίνεται με Πανελλαδικές εξετάσεις σε περιορισμένο αριθμό μαθημάτων, μετά την αποφοίτηση από το Λύκειο, και με την ευθύνη της δευτεροβάθμιας εκπ/σης.
5) Απολυτήριο με ενδοσχολικές εξετάσεις με το τέλος της Γ΄ Λυκείου.
6) Ισόρροπη ανάπτυξη μαθημάτων προσανατολισμού (πχ θεωρητική–θετική) και μαθημάτων γενικής παιδείας στη Γ΄ ΓΕΛ.
7) Η Β΄ ΓΕΛ τάξη γενικής παιδείας, με ενιαίο πρόγραμμα για όλους.
8) Μετά το τέλος της Β΄ τάξης σε ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, να παρέχεται από το δημόσιο σχολείο η δυνατότητα απόκτησης πιστοποιητικού γλωσσομάθειας και χρήσης Η/Υ, ύστερα από πιστοποίηση δημόσιου χαρακτήρα.
Παράλληλα με τις παραπάνω διεκδικήσεις, απαιτούμε:
• Δημόσια και δωρεάν Παιδεία ως πραγματικά κοινωνικό αγαθό.
• Αύξηση των κρατικών δαπανών για την Παιδεία τουλάχιστον στο 5% του ΑΕΠ ή στο 15% των δαπανών του Κρατικού Προϋπολογισμού.
• Μόνιμους μαζικούς διορισμούς. Πλήρη δικαιώματα για τους αναπληρωτές.
• 20 μαθητές στο τμήμα, 15 στις κατευθύνσεις, 10 στα εργαστήρια. Στήριξη ολιγομελών τμημάτων.
Παράλληλα με τις παραπάνω διεκδικήσεις, απαιτούμε:
• Δημόσια και δωρεάν Παιδεία ως πραγματικά κοινωνικό αγαθό.
• Αύξηση των κρατικών δαπανών για την Παιδεία τουλάχιστον στο 5% του ΑΕΠ ή στο 15% των δαπανών του Κρατικού Προϋπολογισμού.
• Μόνιμους μαζικούς διορισμούς. Πλήρη δικαιώματα για τους αναπληρωτές.
• 20 μαθητές στο τμήμα, 15 στις κατευθύνσεις, 10 στα εργαστήρια. Στήριξη ολιγομελών τμημάτων.
• Επαναφορά του ωραρίου των εκπαιδευτικών στα προ του 2013 επίπεδα. Μέχρι δύο σχολεία για κάλυψη ωραρίου.
• Έγκαιρη και συστηματική λειτουργία αντισταθμιστικών μέτρων στήριξης των μαθητών
( ενισχυτική, πρόσθετη, παράλληλη διδακτική στήριξη, κ.ά).
• Έγκαιρη και συστηματική λειτουργία αντισταθμιστικών μέτρων στήριξης των μαθητών
( ενισχυτική, πρόσθετη, παράλληλη διδακτική στήριξη, κ.ά).
• Ουσιαστική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών με βάση τις θέσεις της ΟΛΜΕ.
• Αναβάθμιση της ποιότητας και του περιεχομένου της εκπαίδευσης με εκσυγχρονισμό αναλυτικών προγραμμάτων, διδακτικών βιβλίων, μεθόδων διδασκαλίας, εποπτικών μέσων.
ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ
www.esos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου