Καραγιάννης Ιωάννης Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου Μαθηματικών Ν. Δωδεκανήσου , 2ο ΠΕ.Κ.Ε.Σ Ν. Αιγαίου
Στο "πολυνομοσχέδιο" δεν καθορίζεται ο αριθμός των εξεταζόμενων μαθημάτων ανά τάξη, ποια μαθήματα εξετάζονται γραπτά και ποια όχι, η επιλογή, η δομή και η διάρθρωση των θεμάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις στα ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ.
Στο σχέδιο Νόμου του ΥΠ.Π.Ε.Θ. με τίτλο: «Συνέργειες Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις» (ονομαζόμενο και ως "πολυνομοσχέδιο") τόσο στη διαβούλευση όσο και στο τελικό κείμενο του συνόλου των άρθρων του σχεδίου Νόμου, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί προς ψήφιση στο Κοινοβούλιο, δεν προβλέπεται ποια μαθήματα είναι γραπτά εξεταζόμενα και ποια μη γραπτά εξεταζόμενα, όπως επίσης δεν προβλέπεται το είδος, η δομή και η διάρθρωση των θεμάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις όλων των τάξεων του Γενικού Λυκείου και των προαγωγικών, απολυτήριων και πτυχιακών εξετάσεων του Επαγγελματικού Λυκείου.
Υπενθυμίζουμε ότι στην από 11-10-2018 με αριθμό πρωτ. 169626/Δ2 ανακοίνωση του ΥΠ.Π.Ε.Θ. μας ενημερώνει ότι με νομοθετική ρύθμιση που προωθείται μειώνεται ο αριθμός των εξεταζόμενων μαθημάτων ανά τάξη και καθορίζονται πλήρως ποια μαθήματα ανήκουν στην Ομάδα Α και ποια στην Ομάδα Β (γραπτά και μη γραπτά εξεταζόμενα μαθήματα αντίστοιχα) για όλες τις τάξεις του Γενικού Λυκείου.
Α. Γενικά Λύκεια
Συγκεκριμένα στο Μέρος Ε΄: "Διατάξεις για το Λύκειο και την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση " στο Κεφάλαιο Β΄: "Αξιολόγηση των μαθητών του Γενικού Λυκείου" στο άρθρο 102 προβλέπονται ότι:
Άρθρο 102
Ορισμοί
Για την εφαρμογή του παρόντος νόμου, νοούνται ως:
β) «Ομάδα Α΄»: περιλαμβάνει τα μαθήματα που εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις.
γ) «Ομάδα Β΄»: περιλαμβάνει τα μαθήματα που δεν εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις.
Α1. Σχολιασμός:
Στο άρθρο αυτό αλλά και στο σύνολο των άρθρων του σχεδίου Νόμου δεν ορίζονται ούτε ο αριθμός των εξεταζόμενων μαθημάτων ούτε ποια μαθήματα χαρακτηρίζονται γραπτώς εξεταζόμενα (Ομάδα Α) και ποια μαθήματα χαρακτηρίζονται μη-γραπτώς εξεταζόμενα (Ομάδα Β).
Στο σχέδιο Νόμου δεν γίνεται μνεία σε άρθρο/εδάφιο άλλου Νόμου ή Π.Δ. ή Υ.Α. προγενέστερης του παρόντος σχεδίου Νόμου στο οποίο καθορίζονται τα γραπτώς και μη-γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα.
Ωστόσο, γίνεται μνεία για την έκδοση Υ.Α. (Άρθρο 13Δ: "Τελικές και εξουσιοδοτικές διατάξεις"), σε μελλοντικό χρόνο, που καθορίζει, ανάμεσα σε άλλα, τις ομάδες μαθημάτων (άρα και ποια μαθήματα υπάγονται στην Ομάδα Α και στην Ομάδα Β, δηλαδή ποια μαθήματα εξετάζονται γραπτά και ποια μη γραπτά στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις όλων των τάξεων του Γενικού Λυκείου).
Επίσης στο άρθρο αυτό (Άρθρο 13Δ) προβλέπεται ότι μπορεί να ρυθμισθούν με Υ.Α. όλες οι λεπτομέρειες για την εξέταση των μαθημάτων (άρα το είδος, ο αριθμός των θεμάτων, η δομή και η διάρθρωσή τους).
Στο άρθρο 115: "Τελικές, μεταβατικές και καταργούμενες διατάξεις του Κεφαλαίου Β΄ του Μέρους Ε΄ " στο εδάφιο 3 προβλέπεται ότι: " Από την έναρξη ισχύος του παρόντος το π.δ. 46/2016 (Α΄ 74) καταργείται". Το π.δ. 46/2016 (Α΄ 74) προέβλεπε, μεταξύ άλλων, τις κατηγορίες μαθημάτων (γραπτά και μη) καθώς και λεπτομέρειες του είδους, του αριθμού, της δομής και της διάρθρωσης των θεμάτων, ανά μάθημα, στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις όλων των τάξεων του Γενικού Λυκείου.
Στα επόμενα άρθρα που ακολουθούν καθορίζονται με λεπτομέρειες που αφορούν στην εξέταση μαθητών που προέρχονται από σχολεία του εξωτερικού.
Από τα παραπάνω, συνδυαζόμενα μεταξύ τους, προκύπτει ότι, τούτη την ώρα, δεν υπάρχει διάταξη η οποία ορίζει τα γραπτώς και μη γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα ούτε και καθορίζεται από κάποια διάταξη ο αριθμός των εξεταζόμενων μαθημάτων, το είδος, η δομή και η διάρθρωση των θεμάτων ανά μάθημα και ανά τάξη των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων του Γενικού Λυκείου.
Α2. Ερωτήματα
Τα ερωτήματα, επομένως, που τίθενται, σε ασφυκτικά πιεσμένο σχολικό χρόνο, είναι:
1) Γιατί στο άρθρο 102 δεν καθορίζεται ο αριθμός των εξεταζόμενων μαθημάτων ανά τάξη, ποια μαθήματα ανήκουν στην Ομάδα Α και ποια στην Ομάδα Β;
2) Γιατί στο ίδιο άρθρο, χάριν οικονομίας, συντομίας και πληρότητας δεν καθορίζεται ο τρόπος επιλογής των θεμάτων, ο αριθμός τους, η δομή και η διάρθρωσή τους;
3) Αν τελικά επιλέχθηκε η κανονιστική Υ.Α. , κατ΄ εξουσιοδότηση του Νόμου, που θα ρυθμίζει όλα τα παραπάνω:
α) Γιατί επιλέχθηκε ο πιο ελαστικός και ευμετάβλητος τρόπος της Υ.Α. και όχι ο Νόμος, του οποίου οι διαδικασίες αλλαγής είναι περισσότερο δύσκολες, ώστε να προκύψει ένα σχετικά σταθερό αξιολογικό σύστημα των ενδοσχολικών εξετάσεων;
β) Γιατί δεν συμπεριλαμβάνονται οι διατάξεις που ρυθμίζουν όλα τα παραπάνω, ώστε να υπάρχει ένα συγκεκριμένο σύστημα αξιολόγησης μαθημάτων, χρονικά συντομότερο, πριν τη λήξη του σχολικού έτους 2018-2019 (22-05-2019) και εφεξής στα επόμενα σχολικά έτη;
γ) Πότε θα γίνουν οι ρυθμίσεις αυτές, χρονικά στο τρέχον σχολικό έτος, αφού η λήξη των μαθημάτων του τρέχοντος σχολικού έτους 2018-2019 για τα Γενικά Λύκεια είναι η 22-05-2019; Η όποια Υ.Α που θα ρυθμίζει τα παραπάνω θα γίνει μετά την ψήφιση και δημοσίευση σε ΦΕΚ του ψηφισθέντος Νόμου, επομένως αναμένεται τέλος Απριλίου ή αρχές Μαΐου δηλαδή λίγες εβδομάδες πριν την επίσημη λήξη του σχολικού έτους.
δ) Με τα παραπάνω δεδομένα πόσο είναι παιδαγωγικά ορθολογικό οι μαθητές/τριες, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς των μαθητών να μην γνωρίζουν πώς θα εξεταστούν οι μαθητές/τριες, σε ποια και πόσα μαθήματα;
Επιπλέον:
Στο άρθρο 103 ρυθμίζεται πλήρως η διαδικασία των ωριαίων δοκιμασιών (διαγωνίσματα τετραμήνων) σε χρόνο στον οποίο είναι αμφίβολο αν ο υπολοιπόμενος σχολικός χρόνος, μέχρι την 21-05-2019, επαρκεί για να τεθούν οι ωριαίες δοκιμασίες με τους περιορισμούς που θέτει η νομοθεσία ανά ημέρα και εβδομάδα ως προς τον μέγιστο αριθμό τους. Σε αρκετά Γενικά Λύκεια έχουν υλοποιηθεί οι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες (διαγωνίσματα Β΄τετραμήνου) στα οποία όμως δεν προβλέπονταν, από την έως σήμερα κείμενη νομοθεσία, η υλοποίησή τους. Επομένως, ωφέλιμο θα ήταν να προστεθεί στο τέλος του άρθρου αυτού η παράγραφος: "Για το τρέχον σχολικό έτος 2018-2019 δεν είναι υποχρεωτική η πραγματοποίηση της ωριαίας γραπτής δοκιμασίας του δευτέρου τετραμήνου. Όσες ωριαίες γραπτές δοκιμασίες έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, κατά τη διάρκεια του Β΄τετραμήνου, λαμβάνονται υπόψη στην αξιολόγηση των μαθητών".
Β. Επαγγελματικά Λύκεια
Στο Κεφάλαιο Γ΄: " Αξιολόγηση μαθητών ημερήσιων και εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) τριετούς φοίτησης"
στο άρθρο 117 "Χαρακτηρισμός των διδασκόμενων μαθημάτων" προβλέπεται ότι:
στο άρθρο 117 "Χαρακτηρισμός των διδασκόμενων μαθημάτων" προβλέπεται ότι:
Άρθρο 117 ( Αξιολόγηση μαθητών ΕΠΑ.Λ.)
5. Ως προς τον τρόπο εξέτασης των μαθητών κατά τις προαγωγικές, απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις του ημερήσιου και τριετούς εσπερινού ΕΠΑ.Λ. από το σχολικό έτος 2018-2019 και εφεξής, τα μαθήματα ή κλάδοι μαθημάτων χαρακτηρίζονται ως:
α) γραπτώς εξεταζόμενα,
β) μη εξεταζόμενα.
6. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ύστερα από εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.), καθορίζονται τα γραπτώς εξεταζόμενα και τα μη εξεταζόμενα μαθήματα ή οι κλάδοι μαθημάτων κατά τις προαγωγικές, απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις του ημερήσιου και τριετούς εσπερινού ΕΠΑ.Λ..
Επομένως και πάλι ο καθορισμός του αριθμού των εξεταζόμενων μαθημάτων στις προαγωγικές, απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις των Επαγγελματικών Λυκείων, ο αριθμός των θεμάτων, το είδος, η δομή και η διάρθρωση των θεμάτων ανά μάθημα καθορίζεται με μελλοντική Υ.Α, μετά την ψήφιση του παρόντος Νόμου, και επομένως ισχύουν τα αντίστοιχα ερωτήματα που τέθηκαν παραπάνω στο μέρος Α για τα Γενικά Λύκεια.
Στο "πολυνομοσχέδιο" δεν καθορίζεται ο αριθμός των εξεταζόμενων μαθημάτων ανά τάξη, ποια μαθήματα εξετάζονται γραπτά και ποια όχι, η επιλογή, η δομή και η διάρθρωση των θεμάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις στα ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ.
Στο σχέδιο Νόμου του ΥΠ.Π.Ε.Θ. με τίτλο: «Συνέργειες Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις» (ονομαζόμενο και ως "πολυνομοσχέδιο") τόσο στη διαβούλευση όσο και στο τελικό κείμενο του συνόλου των άρθρων του σχεδίου Νόμου, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί προς ψήφιση στο Κοινοβούλιο, δεν προβλέπεται ποια μαθήματα είναι γραπτά εξεταζόμενα και ποια μη γραπτά εξεταζόμενα, όπως επίσης δεν προβλέπεται το είδος, η δομή και η διάρθρωση των θεμάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις όλων των τάξεων του Γενικού Λυκείου και των προαγωγικών, απολυτήριων και πτυχιακών εξετάσεων του Επαγγελματικού Λυκείου.
Υπενθυμίζουμε ότι στην από 11-10-2018 με αριθμό πρωτ. 169626/Δ2 ανακοίνωση του ΥΠ.Π.Ε.Θ. μας ενημερώνει ότι με νομοθετική ρύθμιση που προωθείται μειώνεται ο αριθμός των εξεταζόμενων μαθημάτων ανά τάξη και καθορίζονται πλήρως ποια μαθήματα ανήκουν στην Ομάδα Α και ποια στην Ομάδα Β (γραπτά και μη γραπτά εξεταζόμενα μαθήματα αντίστοιχα) για όλες τις τάξεις του Γενικού Λυκείου.
www.esos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου