Πέμπτη 5 Μαρτίου 2020

Οργανικές θέσεις καθηγητών φυσικής αγωγής και αναβάθμιση της φυσικής αγωγής και της αγωγής υγείας στο σχολείο!

Γράφει ο Νικήτας Παπαπαντελής, Εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής , MSc
Επί σειρά ετών στο Νομό Έβρου παραμένει στην διάθεση του οικείου ΠΥΣΔΕ και χωρίς οργανική θέση μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών του κλάδου μας - δέκα πέντε (15) και πλέον τον αριθμό για το επόμενο εκπαιδευτικό έτος 2019-2020
, με ιδιαίτερα δυσμενείς επιπτώσεις, τόσο για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, όσο και για το εκπαιδευτικό έργο που καλούνται να επιτελέσουν.
Η συνεχής αβεβαιότητα με την έλλειψη ενός σταθερού περιβάλλοντος μάθησης, για εκπαιδευτικούς με 22 έως και 30 έτη (!!!) προϋπηρεσίας, η εναλλαγή σχολικών μονάδων για κάθε σχολική χρονιά σχεδόν, η μετακίνηση σε δύο (2) ή  και τρία (3) σχολεία κάποιες  φορές, η διάνυση μεγάλων χιλιομετρικών αποστάσεων για την κάλυψη ή συμπλήρωση ωραρίου, είναι λογικό ότι δημιουργεί μια κατάσταση μεγάλης ψυχολογικής, οικογενειακής και κοινωνικό-οικονομικής πίεσης, με ιδιαίτερα δυσμενείς επιπτώσεις στο εκπαιδευτικό έργο, δεδομένο ότι οι εν λόγω εκπαιδευτικοί αδυνατούν  να συμμετάσχουν ολόπλευρα στη σχολική ζωή, να γνωρίσουν  στο βαθμό που επιβάλλεται τους μαθητές και να προσφέρουμε εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά το καλύτερο.
Βάσει των παραπάνω η πρότασή είναι συγκεκριμένη: να αποδίδεται  οργανική θέση για όλους τους εκπαιδευτικούς, μετά την παρέλευση ενός εύλογου χρονικού διαστήματος (π.χ. τριών ή πέντε χρόνων) και για όσους, είτε βρίσκονται επί σειρά ετών στη διάθεση του Π.Υ.Σ.Δ.Ε., είτε χαρακτηρίζονται οργανικά υπεράριθμοι
Δεδομένο ότι το συγκεκριμένα πρόβλημα δεν αφορά μόνο την περιοχή μας αλλά και άλλες περιοχές της πατρίδας μας, όπως και άλλους κλάδους και ειδικότητες, κρίνεται επιβεβλημένο το αρμόδιο υπουργείο να ανταποκριθεί με ιδιαίτερη ευαισθησία σ’ ένα αίτημα που δεν πηγάζει από συντεχνιακά και προσωπικά κίνητρα, αλλά πρωτίστως από την ανάγκη θέσπισης ενός σταθερού εργασιακού  περιβάλλοντος που θα προαγάγει ικανοποιητικά  την ποιότητα του  παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου.
Με την ευκαιρία επαναφέρω θέσεις και προτάσεις που διαχρονικά έχουν καταγραφεί από εκπαιδευτικούς - συνδικαλιστικούς φορείς του κλάδου, με στόχο την ουσιαστική αναβάθμιση της Φυσικής Αγωγής και του Σχολικού μας Αθλητισμού. Η υιοθέτηση των παρακάτω προτάσεων μπορεί όχι μόνο να συμβάλλει στην διασφάλιση της «οργανικότητας» όλων των εκπαιδευτικών του κλάδου, αλλά πρωτίστως πέρα και πάνω απ’ όλα στην μεγιστοποίηση των στόχων και επιδιώξεων της Φυσικής Αγωγής και του Σχολικού Αθλητισμού .
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
1. Σύνδεση των Αναλυτικών Προγραμμάτων της Φυσικής Αγωγής με την Υγεία / Ευεξία. Οι θετικές επιρροές της άθλησης / άσκησης στην υγεία του γενικού πληθυσμού έχουν αποδειχθεί επιστημονικά και ήδη σε παγκόσμιο επίπεδο αυτό έχει οδηγήσει σε δραστική αναβάθμιση της Φυσικής Αγωγής. Προς επίρρωσιν της σπουδαιότητας της άσκησης / άθλησης, επισημαίνεται η λειτουργία Μεταπτυχιακού Προγράμματος του Ε.Κ.Π.Α. (Ιατρική Σχολή) με θέμα «Άθληση και Υγεία» από το ακαδημαϊκό έτος 2018-19, ενώ παγκοσμίως η τάση στην εφαρμοσμένη ιατρική για «Συνταγογράφηση της Άσκησης» αυξάνεται με ταχύτατους ρυθμούς. Η σχετική «βιωματική εκπαίδευση» μαθητών και μαθητριών θα επιφέρει πολλαπλασιαστικά κοινωνικά οφέλη στο άμεσο μέλλον.
2. Σύνδεση του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής  με το μάθημα της ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ, με στόχο την προαγωγή ενός υγιεινού και  ενεργητικού τρόπου ζωής. Ένα τρόπο οργάνωσης του σχολείου που θα στοχεύει να πετύχει ένα υγιεινό τρόπο ζωής για το σύνολο του σχολικού πληθυσμού (μαθητές, προσωπικό, διευθυντές και γονείς) αναπτύσσοντας ένα υποστηρικτικό περιβάλλον που να διευκολύνει της προαγωγή της υγείας.
3. Σύνδεση  του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής με τις νέες τεχνολογίες και  εκπαίδευση (επιπέδου Α΄ και Β΄) των  καθηγητών Φυσικής Αγωγής πάνω σε αυτές. Ο καθηγητής Φυσικής Αγωγής στο σύγχρονο σχολείο δε θα πρέπει να είναι απλά καταρτισμένος και εφοδιασμένος με τις γνώσεις εκείνες που θα του επιτρέπουν να μυήσει τους μαθητές τους στη χρήση και την αξία των νέων τεχνολογιών, αλλά χρησιμοποιώντας τες να εισφέρει ποιοτικά χαρακτηριστικά στη διαδικασία της μάθησης και ειδικότερα την ενίσχυση μιας ευρύτερης γνώσης και κουλτούρας  των μαθητών  περί  υγείας και  δια βίου άσκησης. Στην περίπτωση αυτή επιβάλλεται ένα εθνικό στρατηγικό σχέδιο για τη φυσική δραστηριότητα των μαθητών της Α/θμιας και Β/θμιας εκπ/σης, που θα συμβάλλει στην ανάπτυξη αποτελεσματικών κοινωνικών πρακτικών, δυναμικών ταυτοτήτων, κοινών αξιών και τρόπων σκέψης με επίκεντρο  την προαγωγή της υγείας  των μαθητών και πολιτών του αύριο.
4. Τρίωρη -τουλάχιστον- διδασκαλία του μαθήματος Φ.Α. ανά εβδομάδα σε όλες τις τάξεις Δημοτικού - Γυμνασίου - Λυκείου [εναρμόνιση με την  σχετική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για την υποχρεωτική ένταξη του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής, σε όλες τις τάξεις της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με τρεις (3) ώρες την εβδομάδα)]. Εισαγωγή της Φ.Α. και στην Προσχολική Αγωγή σύμφωνα με τις εξαγγελίες της Πολιτείας και τις προτάσεις της επιστημονικής κοινότητας.
5. Εισαγωγή του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας-ΣΔΕ.
Η διαθεματικότητα και η θεματολογία του μαθήματος μπορεί να αποτελέσει για τους ενήλικες εκπαιδευομένους ένα γνωστικό αντικείμενο που θα διεγείρει την ανάγκη που έχουν για μάθηση και θα καταστήσει την εκπαιδευτική διαδικασία ευχάριστη και ωφέλιμη μέσα από προγράμματα Φυσικής Αγωγής, Δραστηριοτήτων Αναψυχής, Αρχών Διαιτολογίας και Πρόληψης, Αγωγής Υγείας και Φιλοσοφίας του Αθλητισμού.
6. Επανασύσταση των Γραφείων Φυσικής Αγωγής σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, με επικεφαλής Συντονιστή σε κάθε Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Τα Γραφεία Φυσικής Αγωγής καταργήθηκαν (Ν.4027/2011, ΦΕΚ 233/Α) επιφέροντας αποδιοργάνωση στο Σχολικό Αθλητισμό.
7. Κατοχύρωση συγκεκριμένου αριθμού ωρών σε εβδομαδιαία βάση ( 2 ώρες) στο υποχρεωτικό ωράριο των εκπαιδευτικών Φυσικής Αγωγής, με στόχο την  καλύτερη δυνατή προετοιμασία και την οργάνωση των σχολικών αγώνων/ σχολικών ομάδων.
8. Υποχρεωτική εφαρμογή του μαθήματος  της Κολύμβησης στην Α/θμια Εκπ/ση. Προτείνεται η διεύρυνση  του προγράμματος στην Δ΄τάξη  και  επίλυση προβλημάτων ώστε να υλοποιηθεί απρόσκοπτα σε όλη την Ελλάδα από την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
9. Προετοιμασία υποψηφίων (ΣΕΦΑΑ, στρατιωτικές σχολές – Σώματα ασφαλείας) της Γ’ Λυκείου ενταγμένη στο  πρόγραμμα της ΠΡΟΣΘΕΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ 
10. Εισαγωγή  μαθήματος  Αθλητικής Παιδείας στα σχολεία της  Β/θμιας  Εκπ/σης
11. Επαναφορά  του προγράμματος ΕΥΖΗΝ στην Α/θμια και Β/θμια Εκπ/ση.
12. Σύνδεση του Σχολικού Αθλητισμού με την τοπική κοινωνία, τον τοπικό αθλητισμό και την  τοπική αθλητική παράδοση.  Συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση ώστε να παραμένουν ανοιχτοί οι χώροι άθλησης των σχολείων ως "αθλητικές κυψέλες" κατά τις απογευματινές ώρες. Αξιοποίηση  όλων των  υπαρχόντων  εγκαταστάσεων (Εθνικά Αθλητικά Κέντρα, Δημοτικά Αθλητικά Κέντρα) και των χώρων του σχολείου για δραστηριότητες σε απογευματινή ζώνη με αξιοποίηση καθηγητών Φυσικής Αγωγής.
13. Επαναφορά του σημαντικού θεσμού του Σχολικού Συμβούλου με ενεργοποίηση των Σχολικών Συμβούλων Φυσικής Αγωγής στον σχεδιασμό και την υλοποίηση όλων των παραπάνω.
14. Ειδική Φυσική Αγωγή. Ο καθηγητής προσαρμοσμένης Φυσικής Αγωγής (Κ.Φ.Α.) αποτελεί μέλος μιας διεπιστημονικής ομάδας η οποία απαρτίζεται από γιατρό, ειδικό παιδαγωγό, ψυχολόγο, λογοθεραπευτή, φυσιοθεραπευτή, εργοθεραπευτή, κοινωνικό λειτουργό και άλλες ειδικότητες, με αρμοδιότητες διάγνωσης αξιολόγησης και σχεδιασμού ποιοτικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Τα προγράμματα αυτά ανταποκρίνονται στις ατομικές εκπαιδευτικές ανάγκες του μαθητή και αποτελούν το Εξατομικευμένο Εκπαιδευτικό Σχέδιο (Ε.Ε.Σ.) για αυτόν. Η συνεργασία του καθηγητή Φυσικής Αγωγής (Κ.Φ.Α.) με τις παραπάνω ειδικότητες επιβάλλεται σε όλα τα στάδια του σχεδίου. Σχετικά με την Ειδική Φυσική Αγωγή προτείνεται:  α.  Αύξηση  οργανικών θέσεων  καθηγητών φυσικής Αγωγής στην Ειδική Αγωγή, β. Παράλληλη στήριξη, στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, γ. επιμόρφωση εκπαιδευτικών Φυσικής Αγωγής στην Ειδική Φυσική Αγωγή, δ. θέσπιση σχολικών πρωταθλημάτων για τους μαθητές και τα σχολεία Ειδικής Αγωγής
15.  Η καθιέρωση του μαθήματος της Φυσικής αγωγής  στο νηπιαγωγείο μπορεί: 
  • να θέσει τα θεμέλια για ένα υγιές σώμα και να λειτουργήσει προληπτικά κατά της εμφάνισης της παχυσαρκίας και πολλών χρόνιων παθήσεων (παιδικός και εφηβικό διαβήτης, παιδική υπέρταση κτλ)
  • να  συμβάλλει  καθοριστικά στη γνωστική συναισθηματική και ψυχοκινητική ανάπτυξη των νηπίων, στην αισθητηριακή ολοκλήρωση (ακουστική, οπτική και κιναισθητική αντίληψη) και  στον οπτικοκινητικό συντονισμό (αδρή κινητικότητα- συγκέντρωση προσοχής, λεπτή κινητικότητα-γραφοκινητικές δεξιότητες)
  • να ενισχύσει την ανάπτυξη  κοινωνικών δεξιοτήτων ζωής, την κοινωνική ανάπτυξη και τη συναισθηματική νοημοσύνη
  • να θέσει τις βάσεις για την δια βίου άσκηση και την εποικοδομητική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνο και να εισάγει τα νήπια στον κόσμο του αθλητικού πολιτισμού
  • να λειτουργήσει ως κινητική αξιολόγηση, η οποία θα διευκολύνει την εξατομικευμένη διδασκαλία ή θα οδηγεί στην πρώιμη παρέμβαση, όπου κρίνεται απαραίτητο, με στόχο την αποτελεσματικότερη  αντιμετώπιση γνωστικών, συναισθηματικών και κινητικών μειονεξιών
Οι εκπαιδευτικοί Φυσικής αγωγής, συνεργατικά με το έργο του  νηπιαγωγού μπορούν:
  • Να σχεδιάζουν κινητικές δραστηριότητες και παιχνίδια  και μέσω αυτών να αναπτύσσουν σταδιακά θετικές στάσεις για συνεργασία, αλληλοαποδοχή και υποστήριξη
  • Να εξασκούν και να τελειοποιούν τα θεμελιώδη κινητικά  πρότυπα  των παιδιών της ηλικία αυτής (δηλ. δεξιότητες Μετακίνησης, Προσανατολισμού, Χειρισμού αντικειμένων, Ισορροπίας)
  •  Να οργανώνουν αναπτυξιακώς κατάλληλα μαθήματα Φυσικής Αγωγής
16.  Αθλητική παιδεία. Είναι βέβαιον ότι αυτή η βία μπορεί να έχει αφορμή τις «γηπεδικές» και ομαδικές διαφορές, τα αίτιά της, όμως, είναι βαθύτερα. Πηγάζουν σε ένα μεγάλο βαθμό  από την έλλειψη αθλητικής αγωγής και παιδείας, από την έλλειψη βασικών αθλητικών, κοινωνικών  και πολιτισμικών αξιών.
Είναι σημαντικό να κατανοηθεί από όλους τους εμπλεκόμενους και κυρίως από την πολιτεία  ότι  φυσικά  είναι καλή η καταστολή, καλύτερη, όμως, η πρόληψη. Και, βεβαίως, δεν εννοούμε τη βραχυπρόθεσμη πρόληψη, με αστυνομικά μέτρα, τα οποία, φυσικά, πάντα θα πρέπει να υπάρχουν και να εφαρμόζονται, καθότι οι κοινωνίες των ανθρώπων δεν είναι κοινωνίες αγγέλων. Εννοούμε την πρόληψη με μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Τέτοιου είδους πρόληψη είναι η καθιέρωση του μαθήματος της Αθλητικής Παιδείας στα σχολεία της Α/θμιας & Β/θμιας  Εκπ/σης, αρχής γενομένης από την Α΄ τάξη του Δημοτικού. Η διαπαιδαγώγηση των παιδιών είναι υπόθεση πολλών. Τον βασικό ρόλο διαδραματίζουν η οικογένεια και το σχολείο. Γι' αυτό και  η Αθλητική Παιδεία μπορεί να φέρει απτά αποτελέσματα μετά πολλά έτη. Αν ποτέ καθιερωθεί ως μάθημα, η πρώτη γενιά των φιλάθλων θ' αποφοιτήσει σε 12 χρόνια από το έτος εισαγωγής της Αθλητικής Παιδείας στα σχολεία. Έτσι  τα παιδιά αυτά θα έχουν πάρει υγιείς βάσεις από το σχολείο (αν είναι τυχερά και από την οικογένεια) και, πιθανόν, θ' αρχίσει να χτίζεται σχετικά γρήγορα η κοινωνία των σωστών οπαδών.
Κλείνοντας, πριν προβούμε σε οποιοδήποτε μέτρο, υιοθετώντας ή απορρίπτοντας  τις παραπάνω  προτάσεις οφείλουμε τα απαντήσουμε στα εξής ερωτήματα:  
  • Ποιες είναι ο ρόλος σε θέματα πρόληψης και υγείας που καλείται το σημερινό σχολείο να καλύψει στην ελληνική πραγματικότητα και με ποιους τρόπους μπορεί να ανταποκριθεί;
  • Ο ρόλος του καθηγητή φυσικής Αγωγής ποιος πρέπει να είναι μέσα σε ένα τέτοιο σχολείο;
https://www.alfavita.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: