Το Σεπτέμβριο του 2021 σχεδιάζει να θέσει σε εφαρμογή την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, το υπουργείο Παιδείας, την ώρα που οι δάσκαλοι και οι καθηγητές συμμετέχουν στην απεργία - αποχή από την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων με συντριπτικά ποσοστά.
Παράλληλα, πλήθος σεναρίων θέλουν την αξιολόγηση των 170.000 περίπου εκπαιδευτικών να περιλαμβάνει δύο αξιολογητές, συνέντευξη και δημιουργία ξεχωριστού portfolio για κάθε εκπαιδευτικό.
Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, η διαδικασία θα συνοδεύεται από τον νέο τρόπο επιλογής στελεχών (διευθυντές σχολείων, διευθυντές εκπαίδευσης κ.λπ.) σε συνδυασμό με μοντέλο αξιολόγησής τους, καθώς και με ρυθμίσεις που τουλάχιστον σε παιδαγωγικό επίπεδο, όπως ισχυρίζονται πηγές του υπουργείου Παιδείας, θα αφήνουν μεγαλύτερα περιθώρια ελευθερίας στα σχολεία.
Όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές που επικαλείται η εφημερίδα, ο εκπαιδευτικός θα αξιολογείται για το εκπαιδευτικό του έργο και την απόδοση αυτού. Όσοι βαθμολογηθούν επιτυχώς θα επιβραβευθούν, ενώ οι υπόλοιποι θα δεχτούν υποστήριξη με στόχο τη βελτίωσή τους.
Σύμφωνα με τα όσα είναι γνωστά μέχρι στιγμής, το υπουργείο Παιδείας προτάσσει την επιμόρφωση ως το «εργαλείο» που θα οδηγήσει στη βελτίωση των επιδόσεων των εκπαιδευτικών, ενώ διατείνεται ότι δεν υπάρχει πρόθεση για τιμωρητική αξιολόγηση.
Ποιοι θα είναι οι δύο αξιολογητές
Μέχρι στιγμής, όπως όλα δείχνουν, φαίνεται να προκρίνεται το σενάριο των δύο αξιολογητών, του διευθυντή της σχολικής μονάδας και του συντονιστή Εκπαίδευσης. Το σενάριο για δύο αξιολογητές στοχεύει στο να διατηρηθεί η αντικειμενικότητα, όπως υποστηρίζουν στελέχη του υπουργείου Παιδείας, κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης και να μην υπάρξουν φαινόμενα υποκειμενικής κρίσης.
Οι παιδαγωγικές μέθοδοι του εκπαιδευτικού θα τεθούν στο μικροσκόπιο, ενώ μέσα στα σχέδια του υπουργείου, αν προκριθεί αυτό το σενάριο, προβλέπεται και συνέντευξη του εκπαιδευτικού από τους αξιολογητές.
Πέραν των παραπάνω κριτηρίων, στη συνολική βαθμολόγηση θα προστεθούν και τα τυπικά προσόντα του κάθε εκπαιδευτικού. Μάλιστα, φαίνεται να προκρίνεται η δημιουργία portfolio για τον κάθε εκπαιδευτικό, που θα αποτυπώνει τα ακαδημαϊκά του προσόντα, καθώς και την πορεία του στην εκπαίδευση. Θετικά θα βαθμολογηθούν και οι επιμορφώσεις.
Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι η συνολική αξιολόγηση όλων αυτών που βρίσκονται στον χώρο της Παιδείας με βασική αρχή το «όποιος αξιολογεί αξιολογείται».
Στην περίπτωση των εκπαιδευτικών, η αξιολόγηση θα εστιάζει στην απόδοση του εκπαιδευτικού τους έργου, ενώ στην περίπτωση των στελεχών εκπαίδευσης στην απόδοση του διοικητικού τους έργου.
«Ακτινογραφία» σχολείων
Την ίδια ώρα, ενώ η πανδημία έχει οδηγήσει σε πλήθος κλειστών σχολείων στις «κόκκινες» περιοχές, ενώ τηλεκπαίδευση εφαρμόζεται στις περιοχές που βρίσκονται σε «βαθύ κόκκινο», η πολιτική ηγεσία αποφάσισε να προχωρήσει στην αξιολόγηση των σχολικών μονάδων.
Η αξιολόγηση των σχολείων ψηφίστηκε πέρσι και εφαρμόζεται από φέτος σε δύο στάδια:
- Την αυτοαξιολόγηση.
- Την εξωτερική αξιολόγηση.
Η αυτοαξιολόγηση προβλέπει τη σύνταξη έκθεσης στο τέλος της χρονιάς που καταγράφει τους στόχους που τέθηκαν, τα αντίστοιχα ποιοτικά κριτήρια παρακολούθησης και αξιολόγησής τους, περιγράφονται αναλυτικά οι δράσεις βελτίωσης της λειτουργίας της σχολικής μονάδας που σχεδιάσθηκαν, οι δυσκολίες που παρουσιάστηκαν κατά την υλοποίηση και οι τρόποι με τους οποίους αυτές αντιμετωπίστηκαν. Παρατίθενται, επίσης, οι ομάδες που συγκροτήθηκαν για τη διαμόρφωση δράσεων επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών.
Η εξωτερική αξιολόγηση πραγματοποιείται από τους συντονιστές Εκπαιδευτικού Εργου, οι οποίοι παραλαμβάνουν την έκθεση, διατυπώνουν παρατηρήσεις επί των εκθέσεων αυτών, καθώς και προτάσεις υποστήριξης και βελτίωσης, που γνωστοποιούνται στον σύλλογο διδασκόντων.
Τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕΚΕΣ), αφού λάβουν υπόψη τις ετήσιες απολογιστικές εκθέσεις κάθε σχολικής μονάδας και τις σχετικές παρατηρήσεις και προτάσεις των συντονιστών Εκπαιδευτικού Εργου, συντάσσουν συνολική έκθεση εξωτερικής αξιολόγησης των σχολικών μονάδων. Τέλος, η ΑΔΙΠΔΕ (Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) αναλαμβάνει να συντάξει ετήσια έκθεση με παρατηρήσεις.
Οι εκπαιδευτικοί, με την απεργία-αποχή που έχουν προκηρύξει, στοχεύουν στο να αποδυναμώσουν τη διαδικασία που προηγείται της σύνταξης έκθεσης του σχολείου. Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, ο σύλλογος διδασκόντων καλείται από τον διευθυντή σε ειδική συνεδρίαση τουλάχιστον ανά δύο μήνες. Ο σύλλογος διδασκόντων επιλέγει τομείς λειτουργίας της σχολικής μονάδας, ως διοικητικής και ως εκπαιδευτικής δομής, στους οποίους θα εστιάσουν οι προγραμματιζόμενες δράσεις και στη συνέχεια συνεδριάζουν για την πορεία και τη δυνατότητα υλοποίησης των στόχων τους. Η απουσία των εκπαιδευτικών όμως από τη διαδικασία υποβαθμίζει τόσο τη ροή της όσο και τον πρωταρχικό της στόχο.
Τι θα γίνει φέτος
Όπως αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος, το υπουργείο Παιδείας στοχεύει αρκετές δράσεις και πρωτοβουλίες, που, λόγω της πανδημίας και της αστάθειας που έχει προκληθεί εξαιτίας της στη λειτουργία της διά ζώσης εκπαίδευσης, δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν. Γι’ αυτόν τον λόγο η διαδικασία της αξιολόγησης θα γίνει σε περιορισμένο επίπεδο.
Σε πρώτη φάση, τα σχολεία θα κληθούν να προχωρήσουν σε μια καταγραφή της ταυτότητας του κάθε σχολείου. Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που είναι αρμόδιο για τη διαδικασία, έκρινε ότι τόσο λόγω της κατάστασης εξαιτίας της πανδημίας όσο και για το ότι πρόκειται για πρώτη φορά να εφαρμοστεί αυτή η πρακτική, η αξιολόγηση θα αφορά πληροφορίες για το κάθε σχολείο. Ο συνολικός αριθμός μαθητών, η καλή οργάνωση σε επίπεδο τηλεκπαίδευσης, ο αριθμός μαθητών που παρουσιάζουν παραβατική συμπεριφορά, ο αριθμός των αλλοδαπών, οι υποδομές και άλλα χαρακτηριστικά, όπως αν η σχολική μονάδα βρίσκεται σε σεισμόπληκτη περιοχή, ή καλές πρακτικές που θα μπορούσαν να επεκταθούν και σε άλλες σχολικές μονάδες.
Την επόμενη χρονιά η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων τίθεται σε νέα βάση, καθώς στους στόχους των σχολείων θα προστεθούν οι πρωτοβουλίες για εξωστρέφεια της σχολικής μονάδας, όπως για παράδειγμα συμμετοχή σε προγράμματα Erasmus.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, η εξωτερική αξιολόγηση εφαρμόζεται για πρώτη φορά στα σχολεία στο πλαίσιο διεθνών πρακτικών (σε 26 από τις 32 συνολικά ευρωπαϊκές χώρες).
https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/345328_pos-tha-ginei-i-axiologisi-170000-ekpaideytikon
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου