Τρίτη 11 Μαΐου 2021

ΣΥΡΙΖΑ - Πρότυπα-Πειραματικά: Οάσεις «αριστείας» σε εκπαιδευτική έρημο.

 

https://www.alfavita.gr/

«Η κοινωνία μας δεν χρειάζεται ελιτίστικα σχολεία "αρίστων", αλλά συνολική ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου», σημειώνουν ΕΠΕΚΕ και Τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ αναφορικά με τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία, καταγγέλλοντας την κυβέρνηση για πολιτική διχασμού

Ως «εργαλείο διχασμού των τοπικών κοινωνιών και δημιουργίας αντιπαραθέσεων μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας» καταγγέλλουν την πολιτική της κυβέρνηση αναφορικά με τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία ΕΠΕΚΕ και Τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, κάνοντας λόγο για «οάσεις "αριστείας" σε εκπαιδευτική έρημο».

Σε κοινή τους ανακοίνωση υπογραμμίζουν παράλληλα ότι η κυβέρνηση «επιμένει σε μια διχαστική πολιτική, με αιχμή την ίδρυση λιγοστών, ακόμα και μετά την αύξησή τους, Πειραματικών και Πρότυπων Σχολείων, που όχι μόνο δεν αντιμετωπίζει, αλλά αντίθετα ενισχύει την ανισότητα και την κοινωνική αδικία. Και αυτή την πολιτική επιχειρεί να την επιβάλει παρά τις διαφωνίες και τις ισχυρές αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και των τοπικών κοινωνιών».

Επιπλέον, τονίζεται χαρακτηριστικά:

«Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, απορρίπτει κάθε αντίληψη και πρακτική που οδηγεί σε διαχωρισμό των μαθητών και μαθητριών σε διαφορετικά σχολεία βάσει των επιδόσεών τους. Η κοινωνία μας δεν χρειάζεται ελιτίστικα σχολεία "αρίστων", αλλά συνολική ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου».

Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΕΠΕΚΕ και του Τμήματος Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ:

Οάσεις «αριστείας» σε εκπαιδευτική έρημο η πολιτική της κυβέρνησης για τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία

Κοινή ανακοίνωση της ΕΠΕΚΕ και του Τμήματος Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ

Εργαλείο διχασμού των τοπικών κοινωνιών και δημιουργίας αντιπαραθέσεων μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας έχει καταστεί η πολιτική της κυβέρνησης για επέκταση του δικτύου των Πειραματικών και Πρότυπων Σχολείων. Που προχωρά με ποικίλες αντιδημοκρατικές μεθοδεύσεις, εκβιασμούς, αυθαίρετα κριτήρια και αποκλεισμούς των εκπαιδευτικών, που στη συντριπτική τους πλειοψηφία αντέδρασαν στον αυταρχισμό και στα αντιπαιδαγωγικά σχέδια της κυβέρνησης.

Και αυτό συμβαίνει, όταν για περισσότερο από ένα χρόνο η εκπαίδευση έχει αφεθεί ανοχύρωτη στο έλεος της πανδημίας, με τις εκπαιδευτικές ανισότητες να διευρύνονται και το μορφωτικό επίπεδο της νέας γενιάς να υποβαθμίζεται λόγω της κυβερνητικής πολιτικής. Κορυφαίο παράδειγμα αποτελεί ο «σφαγιασμός» 32.000 υποψηφίων, οι οποίοι αποκλείονται από την πρόσβαση στα ΑΕΙ.

Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας αντί να αντιμετωπίσει τα υπαρκτά αυτά προβλήματα, επιχειρεί να καλλιεργήσει φρούδες ελπίδες σε μια μερίδα της ελληνικής κοινωνίας, υποσχόμενη λιγοστές «οάσεις αριστείας» σε μια γενικευμένη εκπαιδευτική έρημο. Επιμένει σε μια διχαστική πολιτική, με αιχμή την ίδρυση λιγοστών, ακόμα και μετά την αύξησή τους, Πειραματικών και Πρότυπων Σχολείων, που όχι μόνο δεν αντιμετωπίζει, αλλά αντίθετα ενισχύει την ανισότητα και την κοινωνική αδικία. Και αυτή την πολιτική επιχειρεί να την επιβάλει παρά τις διαφωνίες και τις ισχυρές αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και των τοπικών κοινωνιών.

Ωστόσο, η πολιτική αυτή έχει ολέθριες συνέπειες, καθιερώνοντας ένα εκπαιδευτικό σύστημα διαφορετικών ταχυτήτων. Η κυβέρνηση διαμηνύει ωμά και κυνικά πως η «χωροθέτηση» ενός ξεχωριστού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος που παρέχει προνομιακές μορφωτικές ευκαιρίες σε λίγους, αποτελεί συνειδητή επιλογή. Την ίδια στιγμή, η μεγάλη πλειοψηφία των σχολείων εγκαταλείπεται στην τύχη της.

Η υπουργός Παιδείας ας απαντήσει επιτέλους:

  • γιατί αυτή η ποιοτική αναβάθμιση, στο βαθμό που είναι υπαρκτή και όχι ανέξοδη και φρούδα υπόσχεση, πρέπει να περιορίζεται σε ολιγάριθμα σχολεία και να μην αφορά το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας;
  • γιατί η προαγωγή καινοτομικών δράσεων, η ανάπτυξη συνεργασιών μεταξύ σχολείων και πανεπιστημίων, οι επιμορφωτικές δράσεις για το διδακτικό προσωπικό, πρέπει να θεσμοθετούνται μόνο για τα Πειραματικά και τα Πρότυπα και όχι για όλα τα σχολεία;
  • γιατί η μεγάλη πλειονότητα των σχολείων πρέπει να καθηλώνεται σε στασιμότητα και υπανάπτυξη;

Εκπαιδευτικοί και γονείς έχουν τους λόγους τους να αντιδρούν δυναμικά στη δημιουργία των σχολείων-ελίτ της Νέας Δημοκρατίας

Οι εκπαιδευτικοί έχουν εδώ και χρόνια αντιληφθεί πως τα σχολεία - «νησίδες αριστείας» αποτελούν πεδίο πειραματισμού για την προαγωγή και καθιέρωση αντιδραστικών πρακτικών, με σημείο αιχμής την καθιέρωση μεθόδων τιμωρητικής αξιολόγησης. Υπενθυμίζεται πως τέτοιες μέθοδοι χρησιμοποιήθηκαν στο πρόσφατο παρελθόν, οδηγώντας σε διαθεσιμότητες και απολύσεις χιλιάδων εκπαιδευτικών και κατάργηση σημαντικών ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ.

Επίσης, οι γονείς έχουν αντιληφθεί πως η κυβέρνηση της ΝΔ επιχειρεί να ακυρώσει το «σχολείο της γειτονιάς» και να υπονομεύσει τη δημόσια εκπαίδευση. Ακόμα, η ταύτιση των Πειραματικών Σχολείων με τα Πρότυπα ναρκοθετεί το διερευνητικό/πειραματικό τους χαρακτήρα, στερώντας τους τη δυνατότητά τους να συνεισφέρουν θετικά στη δημόσια εκπαίδευση.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, απορρίπτει κάθε αντίληψη και πρακτική που οδηγεί σε διαχωρισμό των μαθητών και μαθητριών σε διαφορετικά σχολεία βάσει των επιδόσεών τους. Η κοινωνία μας δεν χρειάζεται ελιτίστικα σχολεία «αρίστων», αλλά συνολική ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου. Σχολεία πρώτης προτεραιότητας σε ό,τι αφορά την κρατική μέριμνα πρέπει να είναι τα σχολεία των υποβαθμισμένων περιοχών, αυτά δηλαδή των οποίων οι μαθητές και μαθήτριες έχουν μειωμένες ευκαιρίες και δυνατότητες για εκπαίδευση και μόρφωση.

Πρώτιστος στόχος αποτελεί η εξασφάλιση μιας ποιοτικά αναβαθμισμένης εκπαίδευσης για όλους και όλες, με όρους ισότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης. Είναι η ικανή και αναγκαία προϋπόθεση για την εμπέδωση των δημοκρατικών αξιών, την κοινωνική πρόοδο και την ευημερία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: