Του Γιώργου Κ. Καββαδία*
Με νομοθετικές ρυθμίσεις που κατατέθηκαν στη Βουλή, το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων προβλέπει, μεταξύ άλλων: Ρυθμίσεις για το μηχανογραφικό δελτίο:
προβλέπεται ότι οι υποψήφιοι στις πανελλαδικές εξετάσεις ημερήσιων και εσπερινών ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, μετά από την ολοκλήρωση των εξετάσεων και τη γνωστοποίηση των βαθμών της τελικής τους επίδοσης στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα, τα ειδικά μαθήματα και τις πρακτικές δοκιμασίες, καθώς και τη γνωστοποίηση των αποτελεσμάτων των ικανοτήτων, συμπληρώνουν μηχανογραφικό δελτίο σε μία φάση.Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το προηγούμενο καθεστώς, η υποβολή του μηχανογραφικού γινόταν σε δυο φάσεις. Στην Α’ φάση οι υποψήφιοι όφειλαν να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό δελτίο τους με περιορισμένο αριθμό επιλογών (το 10% του αριθμού των Τμημάτων του κάθε Επιστημονικού Πεδίου). Μετά την ανακοίνωση των επιτυχόντων της Α’ φάσης, οι μη εισαχθέντες συμμετείχαν στη Β’ φάση, κατά την οποία οι επιλογές τους περιελάμβαναν όσα τμήματα εξακολουθούσαν να έχουν κενές θέσεις από την Α’ φάση, χωρίς περιορισμό αριθμού επιλογών, εφόσον επιτυγχανόταν η καθορισμένη ΕΒΕ κάθε τμήματος.
Ταξική λαιμητόμος Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής – Πετσοκόβει 1 στους 3 υποψηφίους!
Ο δρόμος για την τριτοβάθμια εκπαίδευση περνά, για τα παιδιά των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, μέσα από τις συμπληγάδες πέτρες των πανελλαδικών εξετάσεων. Γι’ αυτούς ειδικά, είναι ένας δρόμος γεμάτος αγκάθια, εμπόδια. Η «μάχη» των υποψηφίων στις Γενικές Εξετάσεις είναι «μάχη» που γίνεται με κοινωνικούς όρους, και ότι η όποια ελαστικότητα του Ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος σε καμιά περίπτωση δε μπόρεσε να αναιρέσει το γεγονός ότι οι γόνοι ευνοημένων -οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά- οικογενειών είχαν και έχουν απείρως μεγαλύτερες δυνατότητες πρόσβασης στα Α.Ε.Ι. και ιδιαίτερα στις προνομιούχες σχολές τους.
Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με το νόμο Κεραμέως (4777/17-2-2021, άρθρο 4Β), προϋπόθεση για να συμμετάσχει κάποιος υποψήφιος στη διαδικασία επιλογής για τις σχολές και τα τμήματα των Πανεπιστημίων είναι η επίτευξη στις πανελλαδικές εξετάσεις βαθμολογικής επίδοσης ίσης ή μεγαλύτερης από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ανά σχολή ή τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση. Κοντολογίς, για να αποκτήσει απλά κάποιος υποψήφιος δικαίωμα συμπλήρωσης του μηχανογραφικού δελτίου, θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει σημειώσει βαθμολογική επίδοση τουλάχιστον ίση με την χαμηλότερη ΕΒΕ (δηλαδή αυτή με συντελεστή το 0,8).
Η θέσπιση της ΕΒΕ από το 2021 είναι ένα επιπλέον μεγάλο για τους υποψηφίους, κυρίως των ασθενέστερων τάξεων και στρωμάτων και των απομακρυσμένων περιοχών της χώρας. Υπολογίζεται ότι περίπου 1 στους 3 υποψηφίους αποκλείεται από την τριτοβάθμια εκπαίδευση λόγω της ΕΒΕ που λειτουργεί σαν ταξική λαιμητόμος. Η θέσπιση της ΕΒΕ από πέρυσι είναι ένα επιπλέον μεγάλο εμπόδιο για τους υποψηφίους, κυρίως των ασθενέστερων τάξεων και στρωμάτων και των απομακρυσμένων περιοχών της χώρας. Το 2021 Περίπου 22.500 υποψήφιοι ακόμα και με πολύ καλές βαθμολογίες έμειναν εκτός λόγω ΕΒΕ. Το 2022 σε σύνολο 99.305 υποψηφίων οι 37.623 περίπου οι τέσσερις στους δέκα έμειναν εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης για να γεμίσουν τις δεξαμενές της πελατείας των ιδιωτικών ΙΕΚ και Κολλεγίων
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι περίπου το 1/3 των υποψηφίων δεν θα μπορέσει να δηλώσει καμία σχολή και θα πάρει την άγουσα για τα ΙΕΚ. «Να ‘ναι καλά η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής» και τα κολέγια που θα αβγατίσουν την πελατεία τους. Το σλόγκαν: Με 8.000 μόρια δεν χωράς στο δημόσιο ΑΕΙ, με 8.000 ευρώ «χωράς και παραχωράς» στο κολέγιο.
Τμήματα χωρίς επιτυχόντες – Ερήμωση περιφερειακών τμημάτων
Παράλληλα η ΕΒΕ ερημώνει πανεπιστημιακά τμήματα, κυρίως των περιφερειακών πανεπιστημίων, αφού χιλιάδες θέσεις εισακτέων μένουν κενές.
Οι χιλιάδες αυτές θέσεις εισακτέων που έμειναν (σε συνδυασμό με τη «δράση των μετεγγραφών», που δρουν με τη λογική της «λιποαναρρόφησης») αποψιλώνουν περίπου 50-60 τμήματα κατά βάση περιφερειακών πανεπιστημίων. Το 2022 έμειναν 10.839 κενές θέσεις, πολλές εκ των οποίων ακόμα και κεντρικά πανεπιστήμια που επέλεξαν τον υψηλότερο δυνατό συντελεστή για την ελάχιστη βάση εισαγωγής, προσπαθώντας να μειώσουν τον αριθμό φοιτητών που δέχονται. Χαρακτηριστικό είναι ότι η Νοσηλευτική στο Διδυμότειχο δεν είχε επιτυχόντα, όπως είχε γίνει αντίστοιχα πέρυσι με την Αρχιτεκτονική Ξάνθης.
Το 2021 η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής που γεμίζει τα κολέγια με «αποτυχόντες» πετσόκοψε 22.449 υποψηφίους. Στην ίδια μαύρη σελίδα καταγράφονται εικοσιπέντε τμήματα με εισακτέους κάτω των 20 ατόμων και 13 με εισακτέους κάτω των 10 ατόμων! Συνολικά πέρσι και φέτος έχουμε περίπου 25.000 κενές θέσεις στα ΑΕΙ. Στο βάθος δεν περιμένει… κήπος αλλά η «Αθηνά» Νο 2 και η αρχή μιας νέας «χρυσής εποχής» για τα κολέγια δηλαδή, βαδίζουμε στην αποθέωση του ιδιωτικού τομέα και όποιος αντέξει. Οι χιλιάδες αυτές θέσεις εισακτέων που έμειναν (σε συνδυασμό με τη «δράση των μετεγγραφών», που δρουν με τη λογική της «λιποαναρρόφησης») αποψιλώνουν περίπου 50-60 τμήματα κατά βάση περιφερειακών πανεπιστημίων.
* Ο Γιώργος Κ. Καββαδίας είναι φιλόλογος στο 3ο ΓΕΛ Κερατσινίου, μέλος του ΔΣ της ΕΛΜΕ Πειραιά, μέλος της ΣΕ του περιοδικού «Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης» του Εκπαιδευτικού Ομίλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου