Τετάρτη 13 Μαΐου 2009

Μπροστά στο 14ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ


ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΕΒΡΟΥ
Μπροστά στο 14ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ με αίσθημα ευθύνης για τις αλλαγές στην Ελληνική Εκπαίδευση
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,
Το 14ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ, του μεγαλύτερου κλάδου εργαζομένων της χώρας μας με 80.00 μέλη, πραγματοποιείται σε μια κρίσιμη περίοδο για τις οικονομικές, πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις στον κόσμο, στην Ευρώπη και στη χώρα μας.  

Σε μια κρίσιμη περίοδο για την κοινωνία και την εκπαίδευση, ο λόγος του συνδικαλιστικού κινήματος πρέπει να είναι μεστός, σαφής και ειλικρινής. Πρέπει να αναλύσουμε σε βάθος τη σημερινή εκπαιδευτική και κοινωνική πραγματικότητα. Και η ανάλυσή μας αυτή  να αποτελέσει οδηγό για τη δράση μας με στόχο τη διεκδίκηση ουσιαστικών λύσεων στα προβλήματα της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών.
Στην Ευρώπη η δαμόκλειος σπάθη του Προγράμματος Σταθερότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θεμελιώνει νέα λιτότητα, εκποίηση του δημόσιου πλούτου, νέες ιδιωτικοποιήσεις αντί πινακίου φακής, ξεκλήρισμα των αγροτικών στρωμάτων, ευελιξία στις εργασιακές σχέσεις, απολύσεις, ανεργία. Συστηματικά ολοκληρώνεται ένας εργασιακός Μεσαίωνας και ο εντεινόμενος αυταρχισμός σ’ όλο το φάσμα της πολιτικής – κοινωνικής ζωής είναι απαιτούμενο συμπλήρωμα. Κατακτήσεις ενός ολόκληρου αιώνα καίγονται στο βωμό του κέρδους και της απληστίας μιας χούφτας ανθρώπων, του κεφαλαίου. Η κυβέρνηση της ΝΔ. συνεχίζει το δρόμο που άνοιξε το ΠΑΣΟΚ τσακίζοντας μισθούς και συντάξεις.
Η ΟΛΜΕ μαζί με τις ΕΛΜΕ, και μέσα από το Συνέδριό της, από τη νέα χρονιά πρέπει να δείξει το δρόμο για τη δημιουργία ενός πολύμορφου, ενωτικού, ριζοσπαστικού, διεκδικητικού εκπαιδευτικού κινήματος για την υπεράσπιση του Δημόσιου σχολείου. Αυτό το κίνημα στη βάση του θα είναι κίνημα για το δικαίωμα στη μόρφωση και στον πολιτισμό για όλα τα παιδιά και θα πρέπει να αναπτύσσεται στους άξονες:
Α) ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΠΑΡΚΗΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ
¨      δωδεκάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση (συν δύο χρόνια προσχολικής αγωγής) ποιοτικά αναβαθμισμένη, που θα παρέχεται ως δημόσιο αγαθό σε όλους, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς
¨      άμεση αύξηση των κρατικών δαπανών για την παιδεία τουλάχιστον στο 5% του ΑΕΠ
Β) ΡΙΖΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΚΑΙ ΣΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
¨      πολυτεχνικός χαρακτήρας του ενιαίου σχολείου
¨      εξατομικευμένη εκπαίδευση για κάθε παιδί
¨      αντισταθμιστική εκπαίδευση – ζώνες εκπαιδευτικής προτεραιότητας
¨      μορφωτικά ευνοϊκές συνθήκες για όλους τους μαθητές
¨      πρόσληψη και τοποθέτηση γραμματέων, συντηρητών και φυλάκων σε όλα τα σχολεία
Γυμνάσιο
Η εκπαιδευτική πολιτική των τελευταίων χρόνων εξακολουθεί να αγνοεί τις σοβαρές αδυναμίες που παρατηρούνται στο Γυμνάσιο. Ανάμεσα στα προβλήματα του Γυμνασίου, που διεκδικούμε να αντιμετωπιστούν άμεσα, συγκαταλέγονται:
Ø  τα μεγάλα ποσοστά οργανικού και λειτουργικού αναλφαβητισμού,
Ø  η έλλειψη σωστής σύνδεσης ανάμεσα στο Γυμνάσιο και στο Δημοτικό,
Ø  η εμμονή σε παραδοσιακές, άκαμπτες διδακτικές πρακτικές που δε λαμβάνουν υπόψη τους την ιδιαιτερότητα των μαθητών/μαθητριών,
Ø  η υποβάθμιση του συλλογικού πνεύματος και της αλληλεγγύης,
Ø  ο εθνοκεντρικός και μονοδιάστατος πολιτισμικά χαρακτήρας του προγράμματος και του παιδαγωγικού κλίματος στο σχολείο,
Ø  το σοβαρό έλλειμμα στον τομέα της αντισταθμιστικής εκπαίδευσης, που οδηγεί πολλούς μαθητές και μαθήτριες σε πρόωρη εγκατάλειψη των σπουδών.
Λύκειο
   Το πολλαπλό δίκτυο (ΓΕΛ, ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ, ΙΕΚ, ΟΑΕΔ κ.λπ.) οξύνει σε μεγαλύτερο βαθμό τις εκπαιδευτικές ανισότητες. Η υποταγή του Λυκείου στις εξεταστικές διαδικασίες για την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, σε βάρος του διδακτικού – παιδαγωγικού έργου, εξακολουθεί να ακυρώνει το μορφωτικό ρόλο του σχολείου και να το μετατρέπει σε ένα συνεχή εξεταστικό μαραθώνιο. Το περιεχόμενο σπουδών του Λυκείου εξακολουθεί να είναι μακριά από τις σύγχρονες ανάγκες και προβληματισμούς. Παραμένει εγκλωβισμένο ανάμεσα στις παραδοσιακές αντιλήψεις για τη γνώση και σε ένα τεχνοκρατικό εκσυγχρονισμό, που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να εξασφαλίσει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των νέων του σήμερα. Τομείς σημαντικοί για την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών / μαθητριών, όπως είναι οι κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες, η αισθητική καλλιέργεια, η περιβαλλοντική εκπαίδευση, η αγωγή υγείας, η προετοιμασία συνολικά του σύγχρονου ενεργού πολίτη, δεν έχουν τη θέση που τους αρμόζει στο Λύκειο.
Το πραγματικά Ενιαίο Λύκειο πρέπει να παρέχει ενιαία σε όλους τους μαθητές και σε όλες τις μαθήτριες:
  α) Ολοκληρωμένη γενική μόρφωση, αντίστοιχη με την ηλικία των μαθητών/μαθητριών και τις σύγχρονες κοινωνικές απαιτήσεις.
  β) Σύνολο επιλεγόμενων αντικειμένων, που στοχεύουν στην ικανοποίηση των ιδιαίτερων ενδιαφερόντων και των επαγγελματικών απαιτήσεων των μαθητών/μαθητριών, ώστε να εξασφαλίζεται η συνέχιση των σπουδών τους σε ειδικότερους τομείς της με­τα­δευ­τε­ρο­βάθ­μιας εκπαίδευσης και κατάρτισης (πανεπιστημιακής και μη).
Το Ενιαίο Λύκειο πρέπει να ενταχθεί σε μια διευρυμένη υποχρεωτική εκπαίδευση, που θα χ την προ­σχο­λι­κή, το ση­με­ρι­νό εν­νιά­χρο­νο και το Ενιαίο Λύ­κειο.
Για τη δημιουργία αυτού του Ενιαίου Λυκείου θα ήταν σκόπιμο να αξιολογηθεί με έναν ολοκληρωμένο επιστημονικά τρόπο η εμπειρία που προέκυψε από τη λειτουργία του Ενιαίου Πολυκλαδικού Λυκείου (ΕΠΛ)
 Διεκδικούμε:
Ø  ανώτατο όριο 25 μαθητών σε κάθε τμήμα
Ø  πρωινή λειτουργία όλων των σχολείων και εξοπλισμό τους με όλα τα απαιτούμενα μέσα (σχολική βιβλιοθήκη, εργαστήρια, αίθουσα υπολογιστών κ.λπ.), βάσει ενός βραχυπρόθεσμου, σωστά σχεδιασμένου προγραμματισμού,
Ø  ανάπτυξη της διαπολιτισμικής και αντιρατσιστικής εκπαίδευσης σε όλα τα επίπεδα και τους θεσμούς της εκπαίδευσης,
Ø  επαρκή μέτρα ώστε να διασφαλιστεί στην πράξη η ισότιμη δυνατότητα πρόσβασης των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρίες σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης,
Ø  το δημόσιο σχολείο να παρέχει πιστοποιητικό γλωσσομάθειας επιπέδου Α σε μια ξένη γλώσσα τουλάχιστον και χρήσης ηλεκτρονικού υπολογιστή μέσα από δημόσιες εξετάσεις
Τεχνική-Επαγγελματική Εκπαίδευση
Μετά από τρία χρόνια λειτουργίας των ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ  επιβεβαιώθηκαν οι εκτιμήσεις μας, πως βασικό χαρακτηριστικό των αλλαγών στην ΤΕΕ ήταν η στροφή του μαθητικού δυναμικού στην πρόωρη κατάρτιση, αφενός μέσα από ένα τετραπλό, ουσιαστικά, δίκτυο επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης μετά το γυμνάσιο (ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ, ΕΠΑΣ άλλων Υπουργείων όπως οι σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ και Μεταγυμνασιακά ΙΕΚ) και αφετέρου μέσα από τον εξοβελισμό από τα ΕΠΑΛ πολλών ειδικοτήτων που μέχρι σήμερα υπήρχαν στα ΤΕΕ, και τη μεταφορά τους σε σχολές κατάρτισης, τις ΕΠΑΣ.
Οραματιζόμαστε ένα δημόσιο δωρεάν και ανοιχτό σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης (με επαγγελματικές και καλλιτεχνικές γνώσεις, ξένες γλώσσες κ.λπ.) μετά το 12χρονο σχολείο για όσα επαγγέλματα δεν απαιτούν πανεπιστημιακή μόρφωση.
Ζητάμε να δημιουργηθεί μια και μόνο δομή επαγγελματικής εκπαίδευσης σε λυκειακό επίπεδο μετά το γυμνάσιο, σχεδιασμένη στην κατεύθυνση της καθιέρωσης 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
     Είναι απαραίτητη η υπαγωγή στο ΥΠΕΠΘ όλων των σχολικών μονάδων που προσφέρουν σήμερα τεχνικο-επαγγελματική εκπαίδευση και ανήκουν σε άλλα υπουργεία (ΟΑΕΔ, ΟΤΕΚ, Υγείας, Γεωργίας) καθώς και η κατάργηση των μεταγυμνασιακών ΙΕΚ και κάθε άλλης μορφής επαγγελματικής εκπαίδευσης ή κατάρτισης πριν τα 18 χρόνια του μαθητή/-τριας και μέχρι την ολοκλήρωση του 12ετούς υποχρεωτικού κύκλου εκπαίδευσης.
Άμεσο αίτημά μας είναι να συμπεριληφθούν στο ΕΠΑΛ τουλάχιστον όλες εκείνες οι ειδικότητες για τις οποίες υπάρχουν αντίστοιχες σχολές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και, βέβαια, σε καμιά περίπτωση να μην καταργηθεί καμία από τις υπάρχουσες ειδικότητες των ΤΕΕ από τη δημόσια Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΥΠΕΠΘ).
Άμεση θεσμοθέτηση Μεταλυκειακού Έτους Ειδίκευσης, που θα αξιοποιεί την υποδομή και το εκπαιδευτικό προσωπικό της ΤΕΕ και θα μπορεί να περιλαμβάνει το σύνολο των ειδικοτήτων που παρέχονται σήμερα, αλλά και όποια άλλη κριθεί αναγκαίο να δημιουργηθεί με βάση τις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας, και θα καταργεί-ενσωματώνει σε αυτό κάθε άλλη μορφή επαγγελματικής μεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΙΕΚ, κ.λπ.).
Καθορισμός ποσοστού εισακτέων στα ΑΕΙ - ΑΤΕΙ, ανάλογου με το μαθητικό πληθυσμό.
 Γ) ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ – ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ – ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ
¨      Ουσιαστικές αυξήσεις στους βασικούς μισθούς μας, ώστε να φτάσουν οι συνολικές καθαρές αποδοχές του νεοδιόριστου καθηγητή στα 1.400 ευρώ
¨      Κλαδικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας εφ όλης της ύλης που θα αναγνωρίζουν την ιδιαιτερότητα του λειτουργήματός μας
¨      Ακώλυτη μισθολογική εξέλιξη. Όχι στη σύνδεση του μισθού και του  βαθμού με την “αξιολόγηση-απόδοση”
¨      Άμεση καταβολή του επιδόματος των 176 ευρώ και του συνόλου των αναδρομικών
¨      Διπλασιασμό  της υπερωριακής αποζημίωσης (αποζημιώσεις ωρομισθίων, αποζημιώσεις για την πρόσθετη διδακτική στήριξη και την ενισχυτική διδασκαλία, υπερωρίες, οδοιπορικά κ.λπ.) καθώς και των κάθε είδους αμοιβών για τις πανελλαδικές εξετάσεις
¨      Αναγνώριση των χρόνων σπουδών όλων των καθηγητών για μισθολογική εξέλιξη (κατ’ αναλογία με τη ρύθμιση που ισχύει για τους πτυχιούχους της ΑΣΕΤΕΜ /ΣΕΛΕΤΕ)
¨      Επανακατάταξη των εκπαιδευτικών των παραμεθόριων περιοχών στα αντίστοιχα Μ.Κ. με συνυπολογισμό διπλάσιου χρόνου προϋπηρεσίας (ν. 2085/92, 1943/81)
¨      Κατάργηση του αντιασφαλιστικού - αντισυνταξιοδοτικού πλαισίου που επιβλήθηκε με τους νόμους της περιόδου 1990-2002 και ειδικότερα των διαχωριστικών γραμμών σε ό,τι αφορά τα όρια ηλικίας για τους διορισθέντες πριν και μετά το ’83, και πριν και μετά το ’93. Εξίσωση των ασφαλιστικών εισφορών που ισχύουν για τους μετά το ’93 διορισθέντες με όλων των άλλων συναδέλφων
¨      Ανάληψη από το κράτος της ευθύνης για την κάλυψη των ελλειμμάτων που δημιουργήθηκαν από την καταλήστευση των αποθεματικών των Ταμείων
¨      για να μην τοποθετούνται τα διαθέσιμα των Ταμείων στο Χρηματιστήριο και σε οποιοδήποτε ποσοστό
¨      Κύρια σύνταξη ίση με το 80% του συνόλου των αποδοχών, όπως αυτές διαμορφώνονται κατά το μήνα  αποχώρησης του εκπαιδευτικού
¨      Αναγνώριση ως συντάξιμου του χρόνου αδιοριστίας και βασικών σπουδών σε ΑΕΙ-ΤΕΙ, των εκπαιδευτικών, εφόσον οι σπουδές αυτές αποτελούν τυπικό προσόν διορισμού
¨      Η στρατιωτική θητεία να αναγνωρίζεται αυτοδίκαια, χωρίς εξαγορά, ως χρόνος υπηρεσίας, και για την κύρια σύνταξη και για τα ταμεία
¨      Πλήρη παιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία στο σχολείο, σεβασμό στα εργασιακά μας δικαιώματα. Ο σύλλογος διδασκόντων κυρίαρχο όργανο
¨      Διασφάλιση της οργανικότητας της θέσης και του ισχύοντος εργασιακού καθεστώτος. Τοποθέτηση των νεοδιορίστων και μετατιθεμένων σε οργανική θέση
¨      Να θεσμοθετηθούν μοριοδοτούμενα κριτήρια για όλες τις κατηγορίες αποσπάσεων (από νομό σε νομό, από σχολείο σε σχολείο, στον ΟΕΕΚ και τα ΙΕΚ, στα ΑΕΙ-ΑΤΕΙ, σε διοικητικές θέσεις κ.λπ.). Όλοι οι εκπαιδευτικοί να λαμβάνουν τα μόρια της περιοχής στην οποία υπηρετούν και όχι αυτά της οργανικής τους θέσης, εφόσον δεν υπηρετούν σε αυτή
¨      Να κατοχυρωθεί ότι οι αναθέσεις διδασκαλίας των μαθημάτων (Γυμνασίων, Λυκείων και ΤΕΕ) ρυθμίζονται με συμφωνία ΥΠΕΠΘ – ΟΛΜΕ
¨      Πλήρη εργασιακά, ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα για τους αναπληρωτές
¨      Οι συμβάσεις των αναπληρωτών να λύνονται με τη λήξη του σχολικού έτους, δηλαδή στις 31 Αυγούστου
¨      Να υπολογίζεται η προϋπηρεσία του αναπληρωτή- ωρομίσθιου στη μετέπειτα βαθμολογική του εξέλιξη ως μονίμου
¨      Πλήρη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη για τους αναπληρωτές
¨      Κατάργηση τώρα του θεσμού του ωρομίσθιου καθηγητή· επίσης, και του αναπληρωτή με εξαίρεση τις περιπτώσεις πραγματικής αναπλήρωσης
¨      Κάθε διορισμός, από την επόμενη χρονιά, αναπληρωτή ή ωρομίσθιου (και στην πρόσθετη διδακτική στήριξη) να πραγματοποιείται από τον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών (πίνακα κατάταξης με βάση την πραγματική εκπαιδευτική προϋπηρεσία σε δημόσιες σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας ή πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του ΥΠΕΠΘ) και, σε περίπτωση εξάντλησής του, από πίνακα με βάση την ημερομηνία λήψης πτυχίου
¨      Επιμόρφωση των καθηγητών με τη συνεργασία των ΑΕΙ με δημοκρατική οργάνωση και ενεργό συμμετοχή των επιμορφούμενων. Ουσιαστική εισαγωγική επιμόρφωση μετά το διορισμό. Ετήσια περιοδική με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα για όλους τους εκπαιδευτικούς. Πολύμορφη βραχύχρονη επιμόρφωση με τις ίδιες όπως παραπάνω προϋποθέσεις (ΑΕΙ, απαλλαγή από διδακτικά καθήκοντα, κ.λπ.).
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,
Οι εκλογές για ανάδειξη αντιπροσώπων για το 14ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ μπορεί και πρέπει να μετατραπούν σε εκλογές καταδίκης εκείνων των συνδικαλιστικών δυνάμεων που στηρίζουν τις πολιτικές της αδιαλλαξίας, του αυταρχισμού και της απαξίωσης του δημόσιου σχολείου και του εκπαιδευτικού. Μπορεί και πρέπει να μετατραπούν σε εκλογές ανάδειξης και ενίσχυσης εκείνων που αγωνίζονται με τεκμηριωμένες προτάσεις και θέσεις για τη στήριξη και αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου, για την υπεράσπιση και διεύρυνση των δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών.
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,
Η έκφραση της συλλογικότητας περνάει και μέσα από τις οργανωτικές δομές του συνδικαλιστικού κινήματος. Όσοι, δικαίως κατηγορούν την ΟΛΜΕ για την αδράνεια και τον δικομματισμό που έχει καταδικάσει τον κλάδο, καλό είναι να αλλάξουν αυτή την εικόνα με την ψήφο τους. Για την αλλαγή πορείας του συνδικαλιστικού κινήματος ζητάμε την ψήφο και την στήριξή σας.
Ψηφίστε ανατρεπτικά!
Αλλάξτε το τοπίο στην εκπαίδευση με ένα κίνημα μαζικό-ταξικό-ανυπότακτο!
ΜΑΗΣ 2009

Δεν υπάρχουν σχόλια: