Δευτέρα 10 Μαρτίου 2014

Ψήφισμα του συλλόγου διδασκόντων ΓΕΛ Καλαβρύτων-Δε συγκροτούμε ομάδες εργασίας

Ο Σύλλογος Διδασκόντων του ΓΕΛ Καλαβρύτων ομόφωνα εκφράζει τη διαφωνία του
με την εσωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, όπως αυτή προτείνεται και βεβιασμένα, τρεις μόλις μήνες πριν τη λήξη του σχολικού έτους, επιχειρείται, αν και εκτιμά ότι η διαδικασία της αξιολόγησης είναι χρήσιμη, καθώς θεωρητικά και υπό προϋποθέσεις μπορεί να συμβάλλει στην αναβάθμιση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου και, γι’ αυτό, άτυπα ήδη εφαρμόζεται στη σχολική μονάδα, κυρίως κατά τις παιδαγωγικές συνεδριάσεις του συλλόγου των διδασκόντων.
Μάλιστα, σε περίοδο οικονομικής κρίσης, με πολιτικές που κατά τεκμήριο δε στηρίζουν το δημόσιο σχολείο, που πλήττονται τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών, που η πρόσθετη διδακτική στήριξη δε λειτουργεί, που υποχρηματοδοτούνται οι σχολικές μονάδες και επιχειρείται η σύνδεσή τους με τη χρηματοδοτική ικανότητα των δήμων, που υπάρχει αντικειμενική αδυναμία βελτίωσης της υλικοτεχνικής υποδομής, ενώ οι Νέες Τεχνολογίες και οι σύγχρονες διδακτικές πρακτικές επιτάσσουν τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό των σχολικών μονάδων, που υποβαθμίζεται και απαξιώνεται ο εκπαιδευτικός και ο παιδαγωγικός του ρόλος με την επιστημονική του υποβάθμιση και την οικονομική του εξαθλίωση, είναι προφανές ότι η αξιολόγηση δεν μπορεί να λειτουργήσει προς την κατεύθυνση της βελτίωσης και αναβάθμισης του δημόσιου σχολείου και να υπηρετήσει τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των μαθητών.
            Στην κατεύθυνση αυτή, με βάση και την απόφαση του σωματείου μας και του κλάδου μας, δηλώνουμε τη διαφωνία μας στην «αυτοαξιολόγηση» της σχολικής μονάδας, επιφυλασσόμαστε και δε συγκροτούμε ομάδες εργασίας πρόχειρα, γρήγορα και διεκπεραιωτικά, με προφανή κίνδυνο να εξελιχθεί σε μια γραφειοκρατική διαδικασία και να δημιουργήσει τάσεις εσωστρέφειας στη σχολική μονάδα, δεδομένου ότι οι υπηρετούντες σ’ αυτήν εκπαιδευτικοί εκτιμούν ότι υπό τις παρούσες συνθήκες η απόπειρα εφαρμογής της διαδικασίας θα οδηγούσε στην αύξηση της γραφειοκρατίας του σχολείου και θα αποδυνάμωνε το κατεξοχήν παιδαγωγικό και εκπαιδευτικό τους έργο, όπως αυτό έχει προγραμματιστεί και υλοποιείται από την αρχή του σχολικού έτους.
            Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στην ιστοσελίδα του Ι.Ε.Π. για την ΑΕΕ στον Τόμο Ι (Βασικό Πλαίσιο), όπου και καθορίζεται το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των εργασιών για τον πρώτο χρόνο εφαρμογής της αυτοαξιολόγησης, οι διαδικασίες για την αποτίμηση της εικόνας του σχολείου διεξάγονται στο α΄ τετράμηνο του διδακτικού έτους. Καθώς ήδη βρισκόμαστε κατά το β΄ διδακτικό τετράμηνο εκτιμούμε ότι είναι αντιεπιστημονικό να ξεκινά η διαδικασία κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά και να ολοκληρώνεται κατά την επόμενη, όταν θα υπηρετούν στη σχολική μονάδα άλλοι εκπαιδευτικοί και θα ισχύουν διαφορετικά δεδομένα. Επίσης τίθεται το ερώτημα πώς θα εμπλακούμε σε μια τόσο σημαντική διαδικασία χωρίς σαφή ενημέρωση και επιμόρφωση, όπως άλλωστε επιτάσσει η με Αριθ. Πρωτ. 1900089/Γ1/10-12-2013 εγκύκλιος του ΥΠΑΙΘ παράγραφος α΄, αλλά και πώς και με ποιους στόχους να υλοποιηθεί η όλη διαδικασία, η οποία απαιτεί ποσοτικές και ποιοτικές αναλύσεις, τόσο πρόχειρα, πιεστικά και εσπευσμένα. Επίσης η προσεκτική μελέτη των δεικτών που ελέγχονται και των αντίστοιχων ερωτημάτων δημιουργεί εύλογα ερωτήματα ως προς τη δυνατότητα ικανοποίησης στόχων, βάσει των οποίων θα αξιολογηθεί συγκριτικά η σχολική μονάδα, τους οποίους καλείται να θέσει και να επιτύχει κατ’ ουσίαν μόνος ο εκπαιδευτικός, ξεπερνώντας πλήθος εμποδίων, προβλημάτων, ελλείψεων και συστημικών δυσλειτουργιών, που υπερβαίνουν τις δυνάμεις του. Επομένως, ο τρόπος που επιδιώκεται η εφαρμογή του θεσμού θεωρούμε ότι υποβαθμίζει το εγχείρημα και εγκυμονεί κινδύνους που επί της ουσίας το ακυρώνουν.
            Επιπροσθέτως, κάνοντας χρήση του άρθρου 11, ΣΤ΄ 3 του Νόμου 1566/30-9-1985, σύμφωνα με τον οποίο «ο σύλλογος διδασκόντων … έχει την ευθύνη για την εφαρμογή του ωρολόγιου και αναλυτικού προγράμματος … ιεραρχεί τις σχολικές ανάγκες και φροντίζει για την αντιμετώπισή τους», πιστεύουμε ότι, όπως προαναφέρθηκε, η εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης θα ανατρέψει τον εκπαιδευτικό προγραμματισμό και την εφαρμογή του παιδαγωγικού έργου μας.
            Για τους λόγους αυτούς ζητάμε την ενδελεχή και σε βάθος ενημέρωσή μας για το πλαίσιο, τη φιλοσοφία, τη μεθοδολογία και τα εργαλεία της αυτοαξιολόγησης, εξαιτίας και της ιδιαίτερης σημασίας της για τη σχολική μονάδα, αφού τα αποτελέσματά της, όπως προτείνεται, μπορεί να χρησιμοποιηθούν για συγκρίσεις, για την κατάταξη-κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων και τελικά για την επιβίωσή τους ή όχι στο χάρτη των σχολείων της χώρας.
            Επισημαίνουμε επίσης ότι μια σχολική μονάδα με τις ιδιαιτερότητες του ΓΕΛ Καλαβρύτων (ανεπαρκής στελέχωση, μετακινούμενοι και υπηρετούντες σε περισσότερες σχολικές μονάδες εκπαιδευτικοί, μαθητικό δυναμικό που προέρχεται σε μεγάλο βαθμό από χωριά πέριξ των Καλαβρύττων κ.α.) θεωρούμε ότι πλήττεται εκ των πραγμάτων από την εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης, όπως αυτή προτείνεται, η οποία χωρίς ενημέρωση, χωρίς οικονομική στήριξη, χωρίς αποκεντρωτική εκπαιδευτική φιλοσοφία και επαρκή στελέχωση της εκπαιδευτικής μονάδας, αν επιχειρηθεί εφαρμογή της, όχι μόνο δεν θα βελτιώσει αλλά υπάρχει κίνδυνος να υποβαθμίσει το παρεχόμενο εκπαιδευτικό έργο.
            Κατά συνέπεια, σεβόμενοι και έχοντας επίγνωση του επιστημονικού και παιδαγωγικού μας έργου, έως ότου λάβουμε την ενημέρωση και επιμόρφωση που αρμόζει σε έναν τόσο κρίσιμο θεσμό και για τον τρόπο που θα διεξαχθεί η όλη διαδικασία, έχοντας παράλληλα τη δυνατότητα να εκφράσουμε τις εύλογες επιφυλάξεις και ενστάσεις μας ως προς την αποτελεσματικότητά της, επιφυλασσόμαστε επί του παρόντος και δε συγκροτούμε ομάδες εργασίας.   
             
            Oι καθηγητές:
            Παπαδάτος Ν.
            Παπαγεωργίου Α.
            Χριστοδούλου Β.
            Κεφαλάς Π.
            Ηλιομαρκάκης Γ.
            Θεοδωροπούλου Ε.





1 σχόλιο:

Κική Γιαννάτου είπε...

«Πρέπει να είσαι η αλλαγή που θέλεις να δεις στον κόσμο»

Εσύ έχεις τον έλεγχο

«Κανείς δε με... βλάπτει χωρίς την άδειά μου.»

Μ. Γκάντι