Τετάρτη 1 Ιουνίου 2016

Λιγότερες προσλήψεις, κινητικότητα και «ευελιξία» του Χρήστου Κάτσικα

Μετά τις νομοθετικές παρεμβάσεις στα Νηπιαγωγεία και στα Δημοτικά, αλλά και την παρουσίαση της πρότασης των επιτροπών εθνικού διαλόγου την περασμένη Παρασκευή, το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, άμεσα αλλαγές σε Γυμνάσια και Λύκεια.

Στη Δευτεροβάθμια Γενική Εκπαίδευση θα γίνουν κάποιες πρώτες αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα, ενώ στην Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση έχει ήδη τροποποιηθεί το νομοθετικό πλαίσιο στη βάση του οποίου θα λειτουργήσει το σχολικό έτος 2016/17, ενώ σχεδιάζονται και άλλες αλλαγές.
Οι αλλαγές στα Γυμνάσια και τα Λύκεια θα αφορούν «άνοιγμα» των αναθέσεων στις ειδικότητες των καθηγητών με στόχο την κάλυψη κενών.
Ιδιαίτερα, το υπουργείο Παιδείας μέσω του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής σχεδιάζει διεύρυνση των αναθέσεων έτσι ώστε να καλύπτονται τα μεγάλα κενά στα Φιλολογικά μαθήματα, στα Μαθηματικά και στις Φυσικές Επιστήμες.
Παράλληλα, υπάρχουν εισηγήσεις για μείωση κατά μία ώρα του ωρολογίου προγράμματος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με αναμόρφωση του αναλυτικού προγράμματος σπουδών.
Από τη νέα σχολική χρονιά, επίσης, θα υπάρξει ποσοτική διεύρυνση του διδακτικού χρόνου στη Μέση Εκπαίδευση με τον περιορισμό του αριθμού των μαθημάτων που θα περιλαμβάνονται στις προαγωγικές και στις απολυτήριες εξετάσεις.
Αυτό σημαίνει ότι ο διδακτικός χρόνος, ο οποίος τώρα σε Γυμνάσια και Λύκεια ολοκληρώνεται στο πρώτο 15νθήμερο του Μαΐου, θα καλύψει όλο τον Μάιο και ένα μικρό μέρος του Ιουνίου.
Στην κατεύθυνση αυτή θα υπάρχει περιορισμός της έκτασης της διδακτέας ύλης, με την άρση επικαλύψεων, την αφαίρεση όσων ενοτήτων κριθούν ως λιγότερο αναγκαίες κ.λπ.
Ήδη στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής ολοκληρώνουν τις νέες οδηγίες για τη διδακτέα ύλη στα υπάρχοντα βιβλία.

Τα νηπιαγωγεία

Το υπουργείο εδώ και καιρό διακηρύσσει ότι θα εφαρμόσει τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή, χωρίς βέβαια να ξεκαθαρίζει με ποιο προσωπικό και σε ποιες κτιριακές υποδομές.
Την ίδια στιγμή με τον Ν. 4386/2016 επανακαθορίζει τη λειτουργικότητα των νηπιαγωγείων.
Στα αστικά κέντρα για να λειτουργήσει ένα νηπιαγωγείο θα χρειάζονται 14 νήπια, ενώ στις απομακρυσμένες περιοχές 5 νήπια.

Οι συνέπειες των αλλαγών

Ήδη τις συνέπειες των αλλαγών καταγράφει η εκπαιδευτική κοινότητα με συγκεκριμένα στοιχεία που αφορούν τις λιγότερες ώρες απασχόλησης και τις θέσεις εκπαιδευτικών που θα χαθούν σε κάθε περιοχή.
Ενδεικτικά: 1.968 ώρες εκπαιδευτικών λιγότερες στα 57 σχολεία της Δυτικής Αττικής! Αυτό σημαίνει 90 εκπαιδευτικοί λιγότεροι στις φτωχογειτονιές της.
◽ Στην Α’ Αθήνας έχει υπολογιστεί ότι 400 μόνιμοι εκπαιδευτικοί θα βγουν σε κινητικότητα και θα βρεθούν στη διάθεση της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης για μετακίνηση σε άλλες περιοχές.
◽ Στην Ανατολική Αττική χάνονται 300 θέσεις αναπληρωτών δασκάλων και νηπιαγωγών.
◽ Στον νομό Μαγνησίας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση οι μειώσεις των θέσεων εκπαιδευτικών ενδέχεται να φτάσουν και τις 150.
◽ Στη Λέσβο και τη Λήμνο εκτιμάται ότι θα χαθούν 40 με 50 θέσεις νηπιαγωγών από συγχωνεύσεις τμημάτων και νηπιαγωγείων
◽ Στη Λευκάδα, από τα 21 συνολικά νηπιαγωγεία, τα 10 έχουν λιγότερα από 14 παιδιά, που είναι το νέο κατώτατο όριο για τη λειτουργία τους.
◽ Στη Θεσπρωτία εκτιμάται ότι 20 τμήματα νηπιαγωγείων είτε θα συγχωνευθούν είτε θα κλείσουν, ενώ και περίπου 25 εκπαιδευτικοί, που εργάζονται στα δημοτικά σχολεία, θα κριθούν υπεράριθμοι.

Το συμπέρασμα


Είναι φανερό ότι η πολιτική του υπουργείου Παιδείας έχει δύο κεντρικούς στόχους και δύο ταχύτητες.
Μία ταχύτητα είναι οι άμεσες νομοθετικές παρεμβάσεις (για παράδειγμα, η υπουργική απόφαση για την αναμόρφωση του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος των δημοτικών σχολείων, ο νόμος 4386/2016 ο οποίος περιλαμβάνει τα άρθρα 33, 35 και 36 που αφορούν την οργανικότητα των νηπιαγωγείων, τη συμπλήρωση ωραρίου και άλλα θέματα).
Μια δεύτερη ταχύτητα είναι οι μεσοπρόθεσμες παρεμβάσεις που σε αυτή τη φάση παρουσιάζονται σαν αποτέλεσμα του εθνικού διαλόγου για την Παιδεία.
Οσο για τους δύο κεντρικούς στόχους:
Ο πρώτος αφορά τις περικοπές και «κουμπώνει» με τη συνολική κυβερνητική πολιτική.
Ο στόχος αυτός, την τρέχουσα περίοδο, περιλαμβάνει τη μείωση της δημόσιας χρηματοδότησης για την εκπαίδευση και εξειδικεύεται πρωτίστως, αλλά όχι μόνο, στη μείωση του μισθολογικού κόστους που σε απλά ελληνικά σημαίνει:
 λιγότερες προσλήψεις εκπαιδευτικών,
 αύξηση του εργασιακού φόρτου των υπαρχόντων,
 κινητικότητα και ευελιξία,
 αλλαγή των εργασιακών σχέσεων.
Ο δεύτερος στόχος είναι η αλλαγή του DNA της ελληνικής εκπαίδευσης, εκείνων δηλαδή των δομικών χαρακτηριστικών που συγκροτούσαν και συγκροτούν μέχρι σήμερα την εκπαίδευση από το νηπιαγωγείο μέχρι το πανεπιστήμιο και τα μεταπτυχιακά.
Ο δεύτερος αυτός στόχος συνοψίζεται σε μερικές λέξεις: αυτονομία, σπάσιμο του ενιαίου προγράμματος, ευελιξία, κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων, αποκέντρωση, αυτοχρηματοδότηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: