Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου 2014

Οδηγίες για τη διδασκαλία μαθημάτων Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου για το σχ. έτος 2014-2015: ΒΙΟΛΟΓΙΑ Β ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ - ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ


Βιολογία Β΄ Τάξης Ημερησίου και Εσπερινού Γυμνασίου
Διδακτέα ύλη – Διαχείριση Διδακτέας ύλης

Σύμφωνα με το ισχύον Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών, η μελέτη της Βιολογίας στην υποχρεωτική εκπαίδευση αρθρώνεται με βάση τα βιολογικά συστήματα. Κατά τη μελέτη και τη διδασκαλία της Βιολογίας είναι σημαντικός ο προσδιορισμός των μερών του συστήματος και ο προσδιορισμός των σχέσεων αλληλεξάρτησης που αναπτύσσονται μεταξύ τους, καθώς και μεταξύ αυτών και του περιβάλλοντός τους. Επιπλέον, τα βιολογικά συστήματα διακρίνονται για τη δυνατότητα διατήρησης της ισορροπίας. Η ισορροπία αυτή δεν είναι στατική αλλά δυναμική. Κάθε φορά που μια εξωτερική ή εσωτερική μεταβολή τείνει να διαταράξει αυτήν την ισορροπία, ενεργοποιούνται ειδικοί αυτορρυθμιστικοί μηχανισμοί για να την επαναφέρουν.
Η μελέτη των παραγόντων που διαταράσσουν την ισορροπία είτε στο εσωτερικό του οργανισμού (π.χ. ασθένειες) είτε στο περιβάλλον (π.χ. ρύπανση) αναδεικνύουν τη μεγάλη ποικιλία στις σχέσεις αλληλεξάρτησης που αναπτύσσονται σε όλα τα παραπάνω επίπεδα και τις πιθανές παρεμβάσεις για την αποκατάσταση της ισορροπίας.
Η προτεινόμενη διδακτική μεθοδολογία καλείται να ικανοποιήσει τους παραπάνω διδακτικούς σκοπούς. Βιωματικές δραστηριότητες και συνθετικές εργασίες, ατομικές και ομαδικές, μπορούν να δημιουργήσουν το κατάλληλο πλαίσιο μάθησης για την ανάπτυξη της ικανότητας του μαθητή να αναγνωρίζει την ενότητα και τη συνέχεια της γνώσης στο πλαίσιο των Βιολογικών επιστημών και την καλλιέργεια δεξιοτήτων για να ερμηνεύει φαινόμενα ή καταστάσεις που αφορούν τον εαυτό του ή το περιβάλλον του.
Τέλος, προτείνεται η διδασκαλία να ενισχυθεί με τη χρήση εγκεκριμένων λογισμικών (Βιολογία  A΄-Γ΄ Γυμνασίου ) καθώς και με τη χρήση ψηφιακού υλικού από αντίστοιχους ιστότοπους  (www.dschool.edu.gr)

Με βάση το ισχύον ωρολόγιο πρόγραμμα, η Βιολογία της B΄ τάξης του Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου διδάσκεται μία (1) ώρα την εβδομάδα. Προτείνεται η ακόλουθη διδακτέα ύλη από το διδακτικό εγχειρίδιο (βιβλίο μαθητή «Βιολογία Γ΄ Γυμνασίου» των Μαυρικάκη Ε., Γκούβρα Μ. και Καμπούρη Α. έκδοση 2014):



ώρες
Κεφάλαιο 2: Οι οργανισμοί στο περιβάλλον τους
2.1 Ισορροπία στα βιολογικά συστήματα
1
2.2 Οργάνωση και λειτουργίες του οικοσυστήματος- Ο ρόλος της ενέργειας
3
2.4 Παρεμβάσεις του ανθρώπου στο περιβάλλον

3
Εργαστηριακές ασκήσεις
Άσκηση 5: Καταγραφή ενός πληθυσμού σε ένα οικοσύστημα
 Άσκηση 6: Μέτρηση του ρυθμού αποικοδόμησης του χαρτιού
                                                                                                                                            2
Κεφάλαιο 4: Οι ασθένειες και οι παράγοντες που σχετίζονται με την εμφάνισή τους
4.1 Ομοιόσταση
1
4.2 Ασθένειες
3
4.3 Αμυντικοί μηχανισμοί του ανθρώπινου οργανισμού
3
4.4 Τρόπος ζωής και ασθένειες
2
Εργαστηριακές ασκήσεις
Άσκηση 2: Παρατήρηση πρωτοζώων
Άσκηση 3: Παρατήρηση βακτηρίων
                                                                                                                                                   2
Σύνολο ωρών
20


Δεν υπάρχουν σχόλια: