Του Χρήστου Κάτσικα
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΣΤΗΝ ΕΝΤΑΤΙΚΗ
9 μέτρα για να αναπνεύσει το σχολείο
Η
επαναφορά των διαθέσιμων εκπαιδευτικών και η επαναλειτουργία των τομέων
και των ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ που καταργήθηκαν με το ν.4146/2013,
η μη επιλογή των θεμάτων των προαγωγικών εξετάσεων κατά 50% από την
Τράπεζα θεμάτων για τους μαθητές και μαθήτριες της Α΄ και Β΄ Λυκείου, ο
μη συνυπολογισμός της βαθμολογίας των προαγωγικών εξετάσεων στην
εισαγωγή των μαθητών και μαθητριών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση καθώς
και η αναστολή των διαδικασιών αξιολόγησης έδωσαν μια ανάσα στη σχολική
εκπαίδευση και διαμόρφωσαν ένα ρεύμα αισιοδοξίας σε εκπαιδευτικούς και μαθητές.
Ωστόσο, καθώς τα τελευταία χρόνια η σχολική εκπαίδευση και τα ζωντανά της στοιχεία βίωσαν την πιο βάναυση αποδόμηση βασικών δικαιωμάτων και κατακτήσεων που για να θεμελιωθούν χρειάστηκαν δεκαετίες κοινωνικών αγώνων, η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί αποδίδεται πιστά με την ιστορία του Ναστραδίν
Χότζα. Μέσα στο μικρό και φτωχικό «εκπαιδευτικό σπίτι» την τελευταία
5ετία οι μνημονικές κυβερνήσεις, δημιούργησαν ένα χολερικό σκηνικό,
καθώς στρίμωξαν το βόδι, το μουλάρι, την αγελάδα και τις κότες και
έγινε η κατάσταση ακόμη πιο ασφυκτική. Το γεγονός ότι η νέα Κυβέρνηση
βγάζει έξω από το σπίτι τις κότες δεν μπορεί να καλύψει το γεγονός ότι η
χρηματοδότηση της εκπαίδευσης και οι μισθοί και οι συντάξεις των
εκπαιδευτικών βρίσκονται σε τραγική κατάσταση, ότι οι εργασιακές σχέσεις
έχουν διαλυθεί, ότι μόνιμοι διορισμοί έχουν να γίνουν χρόνια και ότι τα
εκπαιδευτικά θέματα έχουν γυρίσει ανάποδα.
ΤΟ ΡΗΜΑΓΜΕΝΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ
Σύμφωνα
με επίσημα στοιχεία, κατά τη διάρκεια της πενταετίας των μνημονίων 2010
έως 2014 έγιναν απίστευτες συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, καθώς 2.437
σχολικές μονάδες συγχωνεύθηκαν σε 1.122. Επίσης την ίδια περίοδο
καταργήθηκαν 605 σχολεία. Συγκεκριμένα 277 Δημοτικά σχολεία, 264
Νηπιαγωγεία, 35 Γυμνάσια, και 18 Λύκεια.
Για να δούμε καλύτερα την αποψίλωση αρκεί να συγκρίνουμε τα στατιστικά
στοιχεία που παραθέτει η Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ): Από τα 1873
Γυμνάσια που λειτουργούσαν το σχολικό έτος 2009-10 απέμειναν 1.656, από
τα 1265 Λύκεια απέμειναν 1209, από τα 5.098 δημοτικά απέμειναν 4.331 και
από τα 5.700 νηπιαγωγεία απέμειναν 5.151. Συνολικά εξαφανίστηκαν από
τον εκπαιδευτικό χάρτη 1590 σχολικές μονάδες, λόγω συγχωνεύσεων και
καταργήσεων ενώ την ίδια περίοδο όχι μόνο δεν είχαμε μείωση μαθητών αλλά
είχαμε και ελαφρά αύξηση! (από 1.363.042 το σχολικό έτος 2009/10 έγιναν
1.363.559 το 2013/14).
Το αποτέλεσμα αυτής της αντιεκπαιδευτικής λογιστικής ήταν να αυξηθούν
σημαντικά οι μαθητές ανά τμήμα (ιδιαίτερα στα μεγάλα αστικά κέντρα), να
δυσκολέψει το διδακτικό έργο και να απογειωθούν οι εκπαιδευτικές
ανισότητες.
Παράλληλα μεθοδεύτηκε την ίδια περίοδο μια τρομακτική μείωση των
εκπαιδευτικών. Ενώ το 2010 υπηρετούσαν 168.782 μόνιμοι εκπαιδευτικοί
(74.518 στην πρωτοβάθμια και 94.264 στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση) ενώ
σήμερα υπηρετούν 136.926 εκπαιδευτικοί (68.235 στην πρωτοβάθμια και
68.691 στη δευτεροβάθμια). Η μείωση του προσωπικού στην Α/θμια
Εκπαίδευση ανέρχεται στο 8,43% ενώ ακόμα μεγαλύτερη είναι η μείωση στη
Β/θμια καθώς οι 94.264 εκπαιδευτικοί του 2010 έγιναν 68.691 ( μείωση 27%
).
ΜΕΙΩΣΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ
| |||
ΜΕΙΩΣΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΣΕ ΑΠΟΛΥΤΟΥΣ ΑΡΙΘΜΟΥΣ
| |||
ΤΥΠΟΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
|
2009/2010
|
2013/14
|
ΜΕΙΩΣΗ ΣΕ ΑΠΟΛΥΤΟΥΣ ΑΡΙΘΜΟΥΣ
|
ΓΥΜΝΑΣΙΑ
|
1.873
|
1.656
|
-217
|
ΛΥΚΕΙΑ
|
1.265
|
1.209
|
-56
|
ΕΠΑΛ
|
389
|
388
|
-1
|
ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
|
5.098
|
4.331
|
-767
|
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ
|
5700
|
5.151
|
-549
|
ΣΥΝΟΛΟ
|
14.325
|
12.735
|
-1.590
|
ΜΕΙΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
| |||
ΒΑΘΜΙΔΑ
|
2009/2010
|
2014/2015
|
ΜΕΙΩΣΗ (%)
|
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
|
74.518
|
68.235
|
-8.43%
|
ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
|
94.264
|
68.691
|
-27.13%
|
Σύμφωνα
με τα στατιστικά στοιχεία, την περίοδο αυτή οι φιλόλογοι μειώθηκαν κατά
4.863, οι Μαθηματικοί κατά 2.757 οι Φυσικοί – Χημικοί κατά 2.316, οι
Γυμναστές κατά 1742, οι Ξενόγλωσσοι Καθηγητές (Αγγλικών, Γαλλικών,
Γερμανικών) κατά 3.500 κλπ
ΜΕΙΩΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΝΑ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ 2009/10 – 2014/15
(ΣΕ ΑΠΟΛΥΤΟΥΣ ΑΡΙΘΜΟΥΣ)
| |||
ΠΕ 02
|
ΦΙΛΟΛΟΓΟΙ
|
-4863
|
-21,60%
|
ΠΕ 03
|
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΙ
|
-2757
|
-25,70%
|
ΠΕ 04
|
ΦΥΣΙΚΟΙ-ΧΗΜΙΚΟΙ-ΒΙΟΛ-ΓΕΩΛΟΓΟΙ
|
-2316
|
-21,20%
|
ΠΕ 18
|
ΤΕΧΝΟΛΟΓΟΙ ΤΕΙ-ΠΑΤΕΣ
|
-1841
|
-52,40%
|
ΠΕ 11
|
ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
|
-1742
|
-26,70%
|
ΠΕ 06
|
ΑΓΓΛΙΚΗΣ
|
-1692
|
-27,40%
|
ΠΕ 05
|
ΓΑΛΛΙΚΗΣ
|
-1445
|
-39,90%
|
ΠΕ 19
|
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
|
-1141
|
-20,90%
|
ΠΕ 01
|
ΘΕΟΛΟΓΟΙ
|
-669
|
-16,60%
|
ΠΕ 14
|
ΓΕΩΠΟΝΟΙ-ΓΙΑΤΡΟΙ-ΝΟΣΗΛ
|
-567
|
-52,90%
|
ΠΕ 17
|
ΤΕΧΝΟΛΟΓΟΙ ΤΕΙ-ΑΣΠΑΙΤΕ
|
-546
|
-13,20%
|
ΤΕ 01
|
(ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ)
|
-536
|
-51,00%
|
ΠΕ 09
|
ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΙ
|
-525
|
-22,20%
|
ΔΕ 01
|
(ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ)
|
-342
|
-100,00%
|
ΠΕ 20
|
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
|
-324
|
-18,30%
|
ΠΕ 08
|
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ
|
-321
|
-21,80%
|
ΠΕ 12
|
ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ
|
-276
|
-15,40%
|
ΠΕ 07
|
ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ
|
-270
|
-15,50%
|
ΠΕ 16
|
ΜΟΥΣΙΚΟΙ
|
-266
|
-13,20%
|
ΠΕ 15
|
ΟΙΚΙΑΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
|
-203
|
-23,40%
|
ΠΕ 13
|
ΝΟΜΙΚΟΙ
|
-200
|
-19,50%
|
ΠΕ 10
|
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΙ
|
-68
|
-7,30%
|
ΠΕ 32
|
ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
|
-16
|
-29,60%
|
ΠΕ 40
|
ΙΣΠΑΝΙΚΗΣ ΦΙΛ.
|
-1
|
-100,00%
|
ΠΕ 33
|
ΜΙΘΕ
|
0
|
0,00%
|
ΠΕ 34
|
ΙΤΑΛΙΚΗΣ ΦΙΛ.
|
3
|
10,70%
|
ΤΕ 16
|
ΜΟΥΣΙΚΟΙ
|
6
|
17,60%
|
Πηγή: ΥΠΑΙΘ Επεξεργασία ΟΛΜΕ-ΚΕΜΕΤΕ
|
ΟΙ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΣΩΜΑΤΕΙΑ
Είναι
σαφές, πως η νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας βρίσκεται
ευθέως αντιμέτωπη με αυτό το αρνητικό σκηνικό. Παράλληλα δεν μπορεί
κανείς να αρνηθεί ένα νέο χαμόγελο αυτοπεποίθησης που ελπίζει και μια
ελπίδα που όλο και περισσότερο αρνείται να μείνει μετέωρη.
Και
στο σημείο αυτό, ήδη έχει γίνει σαφές, ότι τα συνδικάτα των
εκπαιδευτικών δεν είναι διατεθειμένα ούτε να αρκεστούν σε τίποτε
λιγότερα από αυτά που διεκδικούσαν την προηγούμενη περίοδο, ούτε και να
υποταχτούν στο «ρεαλισμό» της «αντικειμενικής κατάστασης». Αυτό που
απαιτούν από τη νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας είναι η ακύρωση των
μνημονίων και όλων των νομοθετημάτων που ψηφίστηκαν στη βάση αυτών, με
τα οποία ανατράπηκαν δικαιώματα και κατακτήσεις δεκαετιών, τόσο στην
εκπαίδευση όσο και γενικότερα, και με τα οποία υπονομεύτηκε περαιτέρω ο
δημόσιος χαρακτήρας της εκπαίδευσης και οξύνθηκε η ταξικότητα του
σχολείου.
Γίνεται, επίσης, φανερό ότι η απάντηση στα ζητήματα αυτά δεν μπορεί να
δοθεί με όριο τα «σιδερένια» πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΔΝΤ.
Δηλαδή τους δανειστές, το Σύμφωνο για το Ευρώ που επιβάλει λιτότητα, το
Σύμφωνο Σταθερότητας που απαιτεί ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς και
μόνιμα μνημόνια, την ΕΕ ως απαιτητή ιδιωτικοποιήσεων, ως απορρυθμιστή
των εργασιακών σχέσεων, ως οδηγίες για την παιδεία της αγοράς.
Και, βεβαίως, δεν θα απαντηθεί το ερώτημα προς όφελος της εκπαιδευτικής
κοινότητας, αν δεν αλλάξουν οι προτεραιότητες που ορίζονται από αυτό το
πλαίσιο. Δηλαδή η γραμμή της ΕΕ περί αξιολόγησης στην εκπαίδευση δεν
μπορεί να αποτελεί προτεραιότητα του σημερινού Δημόσιου και του
σχολείου. Η γραμμή πλήρους ελαστικοποίησης των εργασιακών σχέσεων, τα
πεντάμηνα και η λεγόμενη κοινωνική οικονομία, η μαθητεία, η γραμμή της
ΕΕ για το ξεθεμελίωμα των δικαιωμάτων της μόνιμης και σταθερής εργασίας,
δεν μπορεί να είναι αποδεκτά μοντέλα εργασίας.
9 ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΑΠΝΕΥΣΕΙ Η ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
| ||
Κατάργηση
κάθε μορφής διαθεσιμότητας – υποχρεωτικής μετάταξης – κινητικότητας.
Κατάργηση του ν. 4172/2013. Επιστροφή όλων των καθηγητών ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ
στα σχολεία τους.
|
Επαναλειτουργία
όλων των Τομέων και Ειδικοτήτων ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ της Δημόσιας ΤΕΕ με
δυνατότητα εγγραφών των μαθητών σ' αυτές τον Ιούνιο.
|
Κατάργηση
της Τράπεζας Θεμάτων, του συστήματος προαγωγής και της προσμέτρησης
στην εισαγωγή στα Πανεπιστήμια. Κατάργηση του νόμου για την εκπαίδευση
για το «νέο Λύκειο».
|
Ορισμός
ανώτερου ορίου 20 μαθητές στο τμήμα και επαναφορά του διδακτικού
ωραρίου στις 21 ώρες είναι μέτρα ενίσχυσης του δημόσιου σχολείου. Να
ξεκινήσει η διαδικασία μεταθέσεων, τοποθετήσεων κόντρα στην ομηρία των
εκπαιδευτικών με την υπεραριθμία, την κάλυψη ωρών σε πολλά σχολεία – τις
υποχρεωτικές μετατάξεις.
|
Όλοι
οι εκπαιδευτικοί μόνιμοι, με σταθερή εργασία. Κατάργηση όλων των μορφών
ελαστικής εργασίας. Κάλυψη των κενών στα σχολεία, μαζικοί διορισμοί
τώρα με βάση την προϋπηρεσία και την ημερομηνία λήψης πτυχίου. Διορισμοί
σε αντιστοιχία ένας προς έναν (1/1 συνταξιοδοτήσεις - διορισμοί).
|
Έκτακτη
οικονομική επιχορήγηση των σχολείων για την ουσιαστική αντιμετώπιση των
εξόδων τους, τη βελτίωση της λειτουργίας τους, για τη σίτιση, ασφάλιση –
υγεία των μαθητών μας. Καμιά συγχώνευση – κατάργηση. Άμεση αύξηση των
δαπανών για τη Παιδεία.
|
Να
καταργηθεί όλο το νομοθετικό πλαίσιο (νόμοι, υπουργικές αποφάσεις,
προεδρικά διατάγματα) της αξιολόγησης και της αυτοαξιολόγησης. Ακώλυτη
μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη για όλους. Να επανακαταταγούν αμέσως
όλοι οι εκπαιδευτικοί σε κλιμάκια και βαθμούς με βάση τα χρόνια
υπηρεσίας τους και να αναπροσαρμοστούν οι μισθοί τους, μέχρι να
ξεκινήσει η διαπραγμάτευση κλαδικής σύμβασης εργασίας.
|
Επαναφορά
όλων των μισθών στα επίπεδα του 2009. Καμιά περικοπή σε συντάξεις και
ΕΦΑΠΑΞ, πλήρης σύνταξη με 30 χρόνια εργασίας. Να ενισχυθούν άμεσα όλα τα
ασφαλιστικά ταμεία.
|
Να καταργηθεί όλο το αντιδραστικό πλαίσιο του πειθαρχικού δικαίου (ν.4093/12 και 4057/12) και το καθηκοντολόγιο.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου