Οι αναθέσεις μαθημάτων στους κλάδους και ειδικότητες αποτελούσαν ανέκαθεν πεδίο έριδας μεταξύ των εμπλεκομένων με αποκορύφωμα τη διαίρεση του κλάδου ΠΕ04 σε ειδικότητες με διαφορετικές πρώτες αναθέσεις.
Οι πάντες (διδάσκοντες, προϊστάμενοι, υπηρεσιακά συμβούλια) επεδείκνυαν μια δυσεξήγητη επιμονή στη Α΄ ανάθεση, ακόμη και όταν ο νόμος προστάτευε κάθε υπάρχουσα οργανική θέση, της οποίας ο κάτοχος συμπλήρωνε το ωράριό του και με μαθήματα Β΄ ανάθεσης. Επειδή γίνεται πολύς λόγος σήμερα για τον τρόπο υπολογισμού κενών και πλεονασμάτων από το Υπουργείο «… και Θρησκευμάτων», ιδού μερικά πραγματικά παραδείγματα, εξωφρενικών αποτελεσμάτων της σύνδεσης της οργανικής θέσης μόνο με την Α΄ ανάθεση. Οι υπολογισμοί έχουν γίνει ακριβώς έτσι από το σύστημα του Υπ. Παιδείας (το περίφημο plan)
Παράδειγμα 1. Γυμνάσιο μικρό, απομακρυσμένο με 2 τμήματα σε κάθε τάξη. Με βάση την Α΄ ανάθεση χρειάζεται 8 ώρες Φυσική (ΠΕ04.01), 8 ώρες Βιολογία (ΠΕ04.03 ή 04), 8 ώρες Γεωγραφία (ΠΕ04.05) και 4 ώρες Χημεία (ΠΕ04.02). Συνολικά για 28 ώρες για τον κλάδο ΠΕ04. Οι πάντες έχουν σε 2η ανάθεση και τα μαθήματα των υπολοίπων ειδικοτήτων. Το σχολείο διαθέτει 1 Βιολόγο με 20 ώρες. Χρειάζεται συνεπώς και άλλες 8. Κι όμως αυτός ο Βιολόγος θεωρείται (στο plan) υπεράριθμος διότι έχει σε Α΄ ανάθεση λιγότερες από 12 ώρες. Και όχι μόνο αυτό, αλλά και στις υπόλοιπες ειδικότητες δε δικαιολογείται καμία οργανική θέση για τον ίδιο λόγο. Και δεν τελειώνει εδώ! Αυτά τα 8ωρα-4ωρα ελλείμματα δεν αθροίζονται πουθενά ως ανάγκες διότι στην ομάδα σχολείων δεν ανήκει κανένα άλλο σχολείο ώστε να υπάρξει κάποια εξισορρόπηση. Μπορώ να φανταστώ σε μια επαρχιακή Δ/νση εκπ/σης όπως η δική μου της Κέρκυρας 6 τέτοια σχολεία, τα οποία διαθέτουν 1 εκπαιδευτικό ΠΕ04 το καθένα. Και οι 6 βγαίνουν υπεράριθμοι. Οι 28Χ6= 168 ώρες (8 και κάτι εκπαιδευτικοί) δεν εμφανίζονται πουθενά ως έλλειμμα. Το μόνο που εξάγεται ως αποτέλεσμα είναι οι 6 πλεονάζοντες εκπαιδευτικοί. Όχι μόνο δε φαίνεται η ανάγκη για 2 εκπ/κούς ακόμα αλλά φαίνεται ότι και οι υπάρχοντες 6 είναι διαθέσιμοι για καμιά «διαθεσιμότητα» άμα προκύψει ανάγκη.
Παράδειγμα 2. Τα παραπάνω σχολεία δεν είναι και τόσο μικρά ώστε να μας γαργαλάει και η ιδέα να τα κλείσουμε, να τα συγχωνεύσουμε ή ξερωγωτί … Έχουν από 10 τμήματα το καθένα. Τα 3 από αυτά έχουν από 1 καθηγητή καλλιτεχνικών (ΠΕ08) με 20, 21 και 23 αντίστοιχα. Σίγουρα έχετε μαντέψει ήδη ότι έχουν βγει (από το plan βέβαια) και οι 3 πλεονάζοντες. Και ότι οι 60 ώρες των 6 σχολείων δε φαίνονται πουθενά (στο plan) ως έλλειμμα, εφόσον είναι λιγότερες από 12 σε κάθε σχολείο, ενώ η μόνη λογική διορθωτική κίνηση που φαίνεται ως ενδεδειγμένη είναι η «απομάκρυνση» των αραχτών υπεράριθμων. Εξυπακούεται ότι αν κανένα από τα παραπάνω σχολεία δεν διαθέτει πχ καθηγητή Καλλιτεχνικών, Οικιακής Οικονομίας, Μουσικής, Πληροφορικής ή Τεχνολογίας (η διαίρεση του τμήματος δικαιολογείται από το σύστημα για τμήματα 22 μαθητών τουλάχιστον), όλα αυτά τα ελλείμματα, χονδρικά 300 ωρών, άλλως πώς 15 εκπαιδευτικών, καταλήγουν στη μαύρη τρύπα του plan. Προσθέστε και περιπτώσεις του 1ου παραδείγματος στα ίδια σχολεία και νιώστε τη μαγεία των αριθμών.
Παράδειγμα 3. Γυμνάσιο με Λυκειακές τάξεις (η Κέρκυρα λχ έχει 5 τέτοια). Χρειάζεται 8 ώρες βιολογία το Γυμνάσιο και 9 το Λύκειο και δεν υπάρχει Βιολόγος. Ο Φυσικός και ο Χημικός του σχολείου θεωρούνται βέβαια (από το γνωστό plan) πλεονάζοντες. Περιμένει κανείς ότι το σύστημα θα καταγράψει έλλειμμα καθηγητή για τη Βιολογία καθόσον 8+9=17>12. Αμ δε!!! Το σύστημα ως απολύτως δίκαιο, δίνει τις μισές ώρες σε Βιολόγο και τις άλλες μισές σε Φυσιογνώστη (υπάρχουν και μερικοί τέτοιοι) που έχει επίσης το μάθημα σε 1η ανάθεση, οπότε εφόσον 17 : 2 = 8,5 < 12, δεν προβλέπεται οργανική θέση. Είπατε τίποτε;
Παράδειγμα 4. Παρομοίως με το προηγούμενο παράδειγμα, οι 19 ώρες έλλειμμα χημείας σε Λύκειο δε δικαιολογούν οργανική θέση διότι δίνονται (από ποιον άραγε;) σε Χημικό (ΠΕ04) και σε Χημικό Μηχανικό (ΠΕ12.08) από 9,5 ώρες στον καθένα.
Τα παραδείγματα είναι ασφαλώς αμέτρητα (βλέπε καθηγητές Μουσικής, Οικιακής Οικονομίας, Πληροφορικής, Οικονομολόγοι, Κοινωνιολόγοι κοκ) αλλά δε θα μπω τον πειρασμό να γίνω περαιτέρω κουραστικός. Νομίζω ότι επαρκούν για να μορφώσει γνώμη όποιος γνωρίζει στοιχειωδώς για τι μιλάμε. Το σύστημα καταγράφει τα ελλείμματα στα μαθήματα αλλά, ειδικά σε ομάδες σχολείων με λίγα σχολεία ή 1 μόνο, αυτά τα ελλείμματα δεν αντιστοιχίζονται σε ανάγκες σε διδακτικό προσωπικό. Τα νούμερα που βγαίνουν είναι πραγματικά τερατώδη για να τα ανεχθεί ο δύστυχος φορολογούμενος και σκληρά εργαζόμενος ή ακόμη σκληρότερα άνεργος.
Για να είμαστε δίκαιοι, προσωπικά φρονώ ότι οι δημιουργοί αυτού του συστήματος πιθανό δεν είχαν ιδέα τι χρήση θα έχουν τα αποτελέσματα. Άλλωστε στις οδηγίες προς τις Δνσεις Β/θμιας Εκπ/σης έλεγαν ότι τα στοιχεία μπορούν να χρησιμεύσουν για να κάνουν τις δικές τους εκτιμήσεις, και γι’ αυτό το σκοπό θεωρώ ότι είναι μία κατασκευή αξιέπαινη και πολύ χρήσιμη, στο βαθμό που η πηγή του (το γνωστό survey) είναι σωστά ενημερωμένο. Εκείνοι που χρησιμοποιούν όμως αυτά τα στοιχεία ανεπεξέργαστα για να δίνουν νούμερα στην κοινή γνώμη ή όπου αλλού, είτε γνωρίζουν τι εκφράζουν αυτά, οπότε είναι (να το πω ευγενικά) λαοπλάνοι, είτε δε γνωρίζουν, οπότε … (το δόκιμο μέρος του λεξιλογίου μου δε με εξυπηρετεί εδώ). Αν με αυτά τα στοιχεία οδηγηθούμε σε ανθρωποθυσίες, άντε το Σεπτέμβρη να εξηγήσεις στον κόσμο που θα βλέπει τους δρόμους και τις καφετέριες γεμάτους μαθητές ή στην καλύτερη περίπτωση τα παιδιά του να γυρίζουν στο σπίτι μετά τις 11 το πρωί, ότι σύμφωνα με το plan η καθημερινή τους σχολική υποχρέωση φτάνει μέχρι το 4ωρο. Πού καθηγητές για τις υπόλοιπες ώρες;
Μπελέρχας Κώστας, Φιλόλογος του Γ/σίου Καστελλάνων Κέρκυρας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου